شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.05.2021, 14:33

چینش دقیق نامزدها به سود ابراهیم رئیسی


* اصلاح طلبان برای این انتخابات ۱۴ نامزد معرفی کرده بودند که از این جمع ۵ نفر ثبت نام نکردند. ۹ نامزد ثبت نام شده، اما همگی رد صلاحیت شدند تا یک اتفاق عجیب در انتخابات رقم بخورد. تنها نامزد‌های تایید صلاحیت شده با گرایش اعتدالی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی هستند که حتی در فهرست اولیه اصلاح‌طلبان جایی نداشتند.

* صلاحیت مهرعلیزاده برای انتخابات ریاست مجلس تایید نشده بود اما در فرآیندی عجیب برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده است. مهرعلیزاده گزینه هیچکدام از اصلاح طلبان نبوده اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کرده تا اگر اصلاح طلبان بگویند ما گزینه نداشتیم، بگویند مهرعلیزاده گزینه آنهاست.

* همین اتفاق درباره عبدالناصر همتی رخ داده است. احتمالا او در جریان مناظره‌ها هجمه‌پذیرترین و شکننده‌ترین کاندیدا باشد، چه آنکه سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در دوره او باعث افزایش بیش از حد قیمت دلار شد. با این حال حضور همتی برای شورای نگهبان این دستاورد را دارد که در پاسخ به انتقادها بگوید یک گزینه هم از سوی دولت وجود داشته است. البته آنها برای حمایت کامل از رئیسی محافظه‌کارترین اصلاح طلب و همچنین شکننده‌ترین مدیر دولت را تایید کرده‌اند تا خطری برای کاندیدای اصلی وجود نداشته باشد.

* در میان نظامیان محسن رضایی احتمال رای‌آوری بسیار پایینی دارد و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که آرای سعید محمد از او بالاتر است، با این حال سعید محمد در لیست تاییدشدگان نبود و به جای آن از بین کاندیداهای نظامی محسن رضایی تایید شده که رای او در نظرسنجی‌ها بسیار پایین بوده است.

* قاضی زاده هاشمی چهره تایید صلاحیت شده دیگری است که احتمالا با عنوان «چهره جوان انقلابی» تایید شده است. او کاندیدای مستقل نیست و بیش از همه به ابراهیم رئیسی متمایل است بنابراین احتمال قوی این است که او پس از مناظره‌ها به نفع رئیسی کنار بکشد بنابراین تایید صلاحیت او تاثیری در فرآیند انتخابات ندارد و بیش از همه به سود ابراهیم رئیسی است.

* احتمالا مهمترین دلیل تایید صلاحیت علیرضا زاکانی، احتمال حضور علی لاریجانی است. اگر علی لاریجانی بتواند در دقیقه نود تایید صلاحیت خود را بگیرد، نیاز به چهره‌ای خواهد بود که بتواند در جریان مناظره‌ها به او حمله کند. برای این کار، بهترین گزینه علیرضا زاکانی است.

*  گزینه دیگر سعید جلیلی است که کاندیدای پوششی اصلی ابراهیم رئیسی است و بعید است بخواهد رقابتی با او داشته باشد. به این ترتیب از میان این گزینه‌ها، ابراهیم رئیسی را از هماکنون می‌توان رئیسی جمهور بعدی خواند.

* صحنه انتخابات با این وضع، تقریبا شاهد رقابت سختی نخواهد بود. بعید است جلیلی، زاکانی و قاضی زاده هاشمی حاضر به شکست با اختلاف از نامزد‌های متعدد جریان انقلاب باشند و چه بسا در روز‌های آینده و شاید بعد از مناظره‌ها انصراف بدهند. همتی، مهرعلیزاده، محسن رضایی و البته ابراهیم رئیسی هم تا روز آخر هستند.

منبع: رویداد۲۴



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024