چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2021, 16:34

عفو بين‌الملل: درخواست عدالت برای علیرضای ۲۰ ساله


عفو بين الملل

مقامات ایران باید بی‌درنگ درباره قتل علیرضا فاضلی‌منفرد ۲۰ ساله، که به‌عنوان مرد همجنس‌گرای خارج از دوگانه جنسیتی (نان-بایناری) هویت‌یابی می‌کرد، در شهر اهواز استان خوزستان در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ اقدام به اجرای تحقیقات کیفری مستقل، بی‌طرفانه و مؤثر نموده و مرتکبان این قتل را طی دادرسی‌ منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام، پاسخگو کنند.

در تحقیقات مذکور باید این موضوع بررسی شود که انگیزه‌های مرتبط با خصومت، نفرت و تعصب نسبت به هویت جنسیتی و گرایش جنسی علیرضا چه تاثیری در وقوع این جنایت داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی مقابله با همجنس‌گراهراسی، دوجنس‌گراهراسی، بیناجنس‌هراسی و ترنس‌هراسی، مجددا از مقامات ایران درخواست می‌کند که اقدام به لغو قوانینی نمایند که روابط جنسی رضایتمندانه میان افراد همجنس را، از جمله از طریق تعیین مجازات‌های مرگ و شلاق، جرم‌انگاری کرده‌اند.

قوانینی که نحوه‌های لباس‌پوشیدن، آرایش مو و سایر اشکال بیان جنسیتی ناهمخوان با «هنجار»های اجباری مبتنی بر دوگانه‌‌جنسیتی زن و مرد را ممنوع می‌کنند، نیز باید لغو شوند. عفو بین‌الملل بار دیگر نگرانی شدید خود را مبنی بر این موضوع ابراز می‌کند که چنین قوانینی به معنای مشروعیت بخشیدن و ترغیب رسمی به اعمال خشونت و تبعیض نظام‌مند علیه افراد همنجسگرا، دوجنس‌گرا، ترنس‌جندر و بیناجنس در ایران، از جمله در بازداشت‌گاه‌ها، در خیابان، در مدرسه و محل کار و در محیط خانه است.

به علاوه، این قبیل قوانین فضایی را پرورش می‌دهند که در آن اعمال صدمات جدی از سوی اشخاص غیرمرتبط با حکومت به افراد همنجسگرا، دوجنس‌گرا، ترنس‌جندر و بیناجنس مورد تحمل واقع شده و همراه با مصونیت از مجازات  ارتکاب یابد.

بیشتر بخوانید: قتل یک جوان اهوازی توسط خانواده به ظن همجنس‌گرا بودن



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024