پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.05.2021, 14:06

جوانان پای ثابت فروش اعضای بدن


از میان آگهی‌های چسبانده شده روی در و دیوارها، آنچه که تقریبا ثابت به نظر می‌رسد آگهی فروش اعضای بدن است. اما شرایط اقتصادی این روزها باعث شده که حالا جوانان هم وارد بازار فروش اعضای بدن شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروش اعضای بدن انگار به چاره کار برخی از مردم تبدیل شده است. یکی برای هزینه درمان و یکی برای پاس کردن چک، هر کدام برای فروش اعضای بدن خود دلیلی دارند. بازار خرید و فروش اعضای بدن در این وانفسای اقتصادی کم مشتری ندارد.

برخی می‌گویند بیکار هستند و برخی نیز می‌گویند شاغل. اما درآمدشان آنقدر کم است که کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد. حداقل حقوق در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد افزایش یافته اما نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین نزدیک ۵۰ درصد اعلام شده است. آماری که نشان می‌دهد درآمد برخی از مردم با تورم فعلی همخوانی ندارد و فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند. برخی برای کاهش این فشار راهکار جدیدی پیدا کرده‌اند.

۲۷ سال دارد و به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بدهکارم، درآمدم چندان نیست که بتوانم بدهی‌هایم را پرداخت کنم. فرقی نمی‌کند، کلیه یا کبد. برای هر کدام مشتری خوب پیدا شود فروشنده هستم.»

یکی دیگر از کسانی که کلیه خود را برای فروش گذاشته، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «دکه دارم اما بیش از ۱۰ ماه است که بسته است. در این مدت بیکار بودم، مخارج زندگی برایم سنگین است. دیروز هم مشتری برای کلیه و کبدم داشتم. برای کلیه ۲۵۰ میلیون تومان و برای بخشی از کبد ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داده بود اما قبول نکردم. قیمت کمی گفته بود.»

او می‌گوید: «درآمدم صرف هزینه دانشگاه دخترم می‌شود. به دلیل این شرایطی که دارم از همسرم جدا شدم.»

صدایش می‌لرزد. می‌گوید خجالت می‌کشد که از نهادی کمک بگیرد اما تلاشش را کرده. اگر نهادی هم کمکی کند آنقدر کم است که به پیگیری آن نمی‌ارزد. کلیه خود را برای فروش گذاشته و به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پسر ۱۰ ساله‌ام نیاز به عمل جراحی دارد، هزینه درمانش زیاد است و راهی جز فروش کلیه ندارم.»

یکی دیگر از فروشندگان یک زن است. ۳۲ ساله و می‌خواهد کلیه‌اش را بفروشد. می‌گوید فوری است. چون می‌خواهد با پول آن وثیقه اجاره کند و شوهرش را از زندان آزاد کند. تاکید می‌کند که «اگر آزاد شود بهتر است. بر می‌گردد بالای سر خانواده و همه راحت‌تریم.»

چه کسانی بیشتر فروشنده اعضای بدن هستند؟

بیشتر کسانی که آگهی فروش اعضای بدن گذاشتند، جوان به نظر می‌رسند. از ۱۹ تا ۳۰ ساله. اما آنقدر از شرایط اقتصادی فعلی ناامید شدند که راه حل را در فروش اعضای بدن خود می‌دانند. «۱۹ سال دارم، مشکلات مالی زیادی داریم. کلیه فروشی دارم.»، «دختری ۲۵ ساله گروه خونیA+ هستم کلیه‌ام را می‌فروشم.»، «پسری ۲۱ ساله و گروه خونیB+ بدن سالم و ورزشکاری. کلیه‌ام را می‌فروشم.»، «۳۳ ساله با گروه خونی B+، کلیه‌ام را می‌فروشم.» «فروش کلیه سالم. زن هستم ۲۱سالمه نیاز به پول فوری.» «فروش کلیه و مغز استخوان گروه خون +O سالم و جوان. به علت مشکل مالی.» اینها تنها بخش کوچکی از آگهی‌هایی است که در فضای مجازی، سایت‌ها، دیوار بیمارستان‌ها و دیوارهای شهر می‌بینیم.

یکی از فروشنده‌های ۲۲ ساله می‌گوید: «دانشجو هستم، پولی ندارم که برای نامزدم خرج کنم. کلیه یا کبد فرقی ندارد می‌خواهم یکی را برای خوشحالی‌اش بفروشم. حتی پول ندارم یک کافه ساده برویم. این‌همه درس خواندم به هیچی نرسیدم. کلیه‌ام را ۵۰ میلیون می‌فروشم.»

قیمت اعضای بدن در سال ۱۴۰۰

قیمت اعضای بدن نرخ ثابتی ندارد. هر فروشنده و خریداری قیمت خود را تعیین می‌کند. یکی می‌گوید کلیه ۱۵۰ میلیون تومان و آن یکی می‌گوید ۵۰۰ میلیون تومان. کبد هم بستگی دارد، از ۱۵۰ میلیون تا بیشتر. قرنیه چشم هم همینطور ۱۶۰ میلیون تا بیشتر. فروشندگان هم می‌گویند مخارج بیمارستان و هزینه‌های جانبی هم به عهده خریدار باشد.

برخی می‌گویند مدت‌هاست در صف مانده‌اند و خریدار پیدا نمی‌شود. فروشنده کلیه زیاد شده و برخی از فروشنده‌ها هم قیمت پایین‌تر می‌دهند؛ همین هم باعث شده در صف بمانند. اما نکته جالب آگهی‌ها این است که بخش مهمی از آگهی‌دهندگان جوان هستند. جوان بودن یکی از آپشن‌های این معامله است. آنها تاکید می‌کنند که جوانند و کلیه و کبدشان سالم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024