شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 11.05.2021, 20:27

تشدید درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها


در پی بالا گرفتن خشونت‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها، گروه حماس از شلیک بی‌سابقه ۱۳۰ راکت به تل آویو و حومه آن خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، حملات حماس در پی کشته‌شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی در حملات هوایی اسراییل و فروریختن یک ساختمان ۱۳ طبقه در نوار غزه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شلیک راکت‌های حماس و جهاد اسلامی به سوی تل آویو با شنیده شدن صدای آژير خطر در این شهر و پناه گرفتن شهروندان در پناهگاه‌ها همراه بود.

حماس در بیانیه ای اعلام کرد:‌ ‘’به وعده مان عمل کردیم... گردان‌های عزالدین قسام در پاسخ به حملات دشمن به ساختمان‌های مسکونی، بزرگ ترین حمله راکتی را با شلیک ۱۳۰ راکت به تل آویو و حومه‌اش آغاز کرده‌اند.’‘

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان دهنده انهدام تعداد زیادی از موشک‌ها بر فراز تل آویو به وسیله سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسراییل در شامگاه سه شنبه است.

با این حال، گزارش‌ها بیانگر مجروح شدن سه مسافر یک اتوبوس در حولون، در حومه تل آویو، پس از اصابت راکت است. دو زن هم در شهر عسقلان، در جنوب تل آویو در اثر اصابت راکت کشته شده‌اند.

هم زمان، تصاویری از خودروهای آسیب دیده از برخورد راکت‌ها در مناطق مسکونی منتشر شده است.

مقام‌های اسراییلی همچنین از بسته شدن فرودگاه بن گوریون در این شهر خبر دادند. هدف از این کار امکان دادن به فعالیت پدافند هوایی اعلام شده است.

حملات راکتی سه شنبه شب حماس پس از آن شروع شد که یک برج مسکونی ۱۳ طبقه در نوار غزه در پی حملات هوایی اسراییل فروریخت.

گزارش‌ها بیانگر استقرار بعضی از دفاتر حماس در این ساختمان بود. تا پیش از فروریختن این ساختمان تعداد کشته شدگان فلسطینی خشونت‌های اخیر ۲۸ نفر اعلام شده بود.

گزارش‌ها بیانگر حمله اسراییل به غزه با هشتاد هواپیماست. ده‌ها تانک اسراییلی هم در اطراف نوار غزه مستقر شده‌اند.

خشونت‌های اخیر که شدیدترین برخورد نظامی میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها در دو سال گذشته است، در پی حمله پلیس اسراییل به تظاهرکنندگان فلسطینی در مسجد الاقصی آغاز شده است.

تظاهرکنندگان خواستار توقف بیرون راندن شهروندان فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در بیت المقدس شرقی هستند.


اتحادیه عرب خواستار توقف تعرضات اسرائیل در حق فلسطینیان شد

میدل ایست نیوز: «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر در نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع فلسطین، خواستار اتخاذ موضع واحد و موثر از سوی کشورهای عربی برای توقف تعرضات اسرائیل به فلسطینیان شد و بمباران دیروز غزه توسط ارتش اسرائیل را محکوم کرد.

وی در نشست مجازی اتحادیه عرب که در سطح وزرای خارجه و برای بررسی تعرضات اسرائیل به فلسطینیان در شهر قدس و مسجد الاقصی که به ریاست قطر برگزار شد، گفت قدس اشغالی و مسجد الاقصی شاهد موجی از تشدید تنش‌ها توسط نیروهای اسرائیلی از طریق افزایش روند یهودی‌سازی و شهرک‌سازی بود به گونه‌ای که فقط به عنوان پاکسازی نژادی می توان از آن یاد کرد.

وی افزود مساله یک روند فردی برای تملک برخی منازل در محله الشیخ جراح نیست بلکه سلسله طرح‌هایی است که از طریق شهرک سازی در محله‌های عربی انجام می شود و آن را یک فریضه دینی و ملی برای ریشه کن کردن عرب‌ها با حمایت دولت اسرائیل و حتی قانون اسرائیل می دانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر با اشاره به تصمیم اسرائیل در الحاق قدس در عملیات شهرک‌سازی و یهودی‌سازی گسترده به گونه‌ای که فقط حرم شریف قدس باقی مانده، گفت در این ایام یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی بدون رعایت حرمت ماه مبارک رمضان تکرار می‌شود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی از کشورهای عربی، اسلامی و جامعه بین‌المللی خواست با رویکرد نژادپرستانه مستمر اسرائیل علیه مقدسات و شعائر دینی اسلام و مسیحیت مقابله کنند و گفت که این مقابله باید با متوقف کردن همه نوع حمایت از نیروهای اشغالگر اسرائیل آغاز شود.

وزیر امور خارجه قطر همچنین بر موضع ثابت قطر نسبت به عدالت قضیه فلسطین و حقوق مشروع ملت برادر فلسطین تاکید کرد.

وی تصریح کرد که در این شرایط سخت قضیه فلسطین همه گروه‌های فلسطینی باید اختلافات و منافع شخصی را کنار گذاشته و منافع عالی را در نظر گرفته و در یک صف واحد برای مقابله با این تجاوزات بایستند.

از طرفی دیگر «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب از شورای امنیت خواست مسئولیت‌های خود در قبال نقض آشکار مصوبات بین‌المللی توسط اسرائیل را برعهده بگیرند.

نماینده فلسطین در اتحادیه عرب هم خواستار تحرک فوری برای موضع بین المللی برای فشار به اسرائیل در جهت توقف تجاوزاتش شد.

«سامح شکری»، وزیر خارجه مصر نیز بار دیگر بر مخالفت کامل کشورش و نیز محکومیت تجاوزات و حملات اسرائیل در قدس تاکید کرد و گفت، تل‌آویو قوانین بین‌المللی را نقض کرده و راه حل دو کشوری را از بین می‌برد.

شکری تصریح کرد: اقدامات ظالمانه اسرائیل نقض قانون بین‌الملل و نابودی فرصت‌های دستیابی به راه حل دو کشوری و تهدید علنی اصول امنیت و ثبات منطقه است.

او تصریح کرد: مصر در روزهای اخیر تلاش‌های متعددی داشته و پیام‌هایی را به اسرائیل، کشورهای مربوطه برای بازداشتن آن از تنش بیشتر در قدس فرستاده اما هیچ کدام فایده‌ای نداشته است.

شکری تاکید کرد، کشورش به تماس‌های متعدد با تمام طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه می‌دهد تا آرامش در قدس شریف تضمین شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر گفت: سیاست استفاده از زور و خشونت که اسرائیل به آن عادت کرده شکستش را در بسط امنیت در منطقه ثابت کرده است و مصر از این رو از کشورها می‌خواهد این خشونت علیه ملت فلسطین را متوقف کنند، مقامات اسرائیل به مسؤولیت خود طبق قوانین بین‌الملل برای تامین حمایت لازم از غیرنظامیان و صیانت از حقوق انجام شعائر دینی در امنیت و آزادی عمل کنند.

مصر از مقامات اسرائیل خواست تجاوزات در مسجد الاقصی را متوقف کنند و دست از هدف گرفتن هویت عربی قدس و مقدسات آن و تلاش برای کوچاندن ساکنان قدس به خصوص محله الشیخ جراح بردارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024