جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.05.2021, 9:17

آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌ ایران بررسی می‌شود


بر اساس خبری که شبکه سی.ان.ان از ۳ منبع آگاه تهیه کرده، دولت جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا در راستای مذاکرات هسته‌ای با ایران که در وین برگزار می‌شود، در حال بررسی امکان آزاد كردن یک میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده تهران است.

بر این اساس دولت بایدن قصد دارد این یک میلیارد دلار را که تحت تحریم ها منجمد شده آزاد کند تا ایران بتواند از آن برای “کمکهای بشردوستانه” استفاده کند.

این اقدام به عنوان شاخص حسن نیت در طول مذاکرات هسته‌ای خوانده شده است.

سی‌ان‌ان می‌گوید این دارایی‌ها نه به صورت نقدی بلکه از طریق کانال تجاری انسان‌دوستانه سوئیس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

این مسیری است که برای فروش اقلامی مانند غذا و دارو به ایران ایجاد شده است.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، ماه‌ها به دنبال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و انتقالشان از طریق کانال انسان دوستانه بوده است.

سی‌ان‌ان افزوده دولت جو بایدن با این مساله روبرو است که عده‌ای از منتقدان ایران در کنگره آمریکا با چنین سیاست‌هایی مخالفند و باید در نظر گرفت آزادسازی یک میلیارد دلار چه تصویری از جایگاه دولت آمریکا ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر برخی اعضای کنگره با این ایده مخالفند و آن را باعث ضعیف شدن موضع آمریکا در قبال ایران می‌دانند.

آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، و انتقال وجه نقد به ایران با هواپیما، انتقادهای زیادی را برای آقای اوباما به دنبال داشت.

آمریکا یکجانبه اقدامی نخواهد کرد

وزارت خارجه آمریکا بدون رد یا تایید ارزیابی چنین گزینه‌ای، تاکید کرده است که آمریکا یکجانبه اقدامی نخواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش سی‌ان‌ان گفته همان طور که قبل از انتشار خبر به این رسانه گفته شده، اینکه آمریکا به طور یکجانبه و برای نشان دادن حسن نیت دارایی‌های ایران را آزاد کند درست نیست.

او تاکید کرده: “همان طور که گفته‌ایم هر قدمی از طرف آمریکا بخشی از روندی است که هر دو طرف طی آن اقداماتی خواهند کرد.”

در عین حال یک مقام آمریکایی که برای گفتگوهای هسته‌ای به وین سفر کرده و خواسته نامش فاش نشود، از امکان‌پذیری توافق تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است.

این مقام آمریکایی گفته: “آیا این امکان وجود دارد که ظرف هفته‌های آینده به اجرای تعهدات برجامی برگردیم یا به درک مشترکی از آن برسیم؟ بله، این امکان وجود دارد.”

“آیا این اتفاق محتمل است؟ تنها زمان روشن خواهد کرد، چرا که در نهایت ایران باید تصمیمی سیاسی در این زمینه بگیرد.”

این مقام آمریکایی با اشاره به “گفتگوهای فعالانه و غیر مستقیم” برای “آزادی فوری” زندانیان آمریکایی در ایران گفته احیای یک توافقی که از قبل وجود دارد کار آنقدرها پیچیده‌ای نیست.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای با ایران موسوم به برجام امروز در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود. طرفین به ویژه در خصوص چگونگی لغو تحریمها و بازگشت به برجام اختلاف نظر دارند. ایران خواستار لغو تمامی تحریمهایی است که از سال 2017 اعمال شده و آمریکا نیز در حال ارزیابی اولویتهای لغو تحریم و چگونگی بازگشت به توافق است.

بلینکن: هنوز نمی‌دانیم ایران واقعا قصد بازگشت به برجام را دارد یا خیر

وزیر خارجه ایالات متحده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مذاکرات جاری در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ گفت اگرچه مذاکرات غیرمستقیم در جریان است اما آمریکا هنوز نمی‌داند جمهوری اسلامی ایران واقعا قصد بازگشت به برجام را دارد یا خیر.

آنتونی بلینکن روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت در پاسخ به پرسش شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی که آیا آمریکا حاضر است بدون آزاد شدن زندانیان آمریکایی از ایران یک توافق موقت را بپذیرد گفت: «آنچه که ما نمی‌دانیم این است که آیا ایران حقیقتا آماده است تصمیم لازم را برای بازگشت به پیروی کامل اتخاذ کند.»

وی افزود: «ایرانی‌ها به برداشتن گام‌هایی در جهت ازسرگیری بخش‌های خطرناک برنامه هسته‌ای خود، که برجام متوقف کرده بود، ادامه می‌دهند و مشخص نیست آیا آمادگی انجام آنچه لازم است را داشته باشند.»

در همین روز یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود آمریکا معتقد است رسیدن به توافق در مذاکرات وین تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران امکان‌پذیر است، اما این را تنها زمان مشخص خواهد کرد.

او نیز همانند آنتونی بلینکن تاکید کرده بود که «هنوز مطمئن نیستیم که ایران بخواهد دقیقاً به رعایت آن چه در برجام آمده است، بازگردد.»

یک عضو ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: «در دور گذشته روشن شد که ایران و آمریکا باید چه اقداماتی بکنند تا هر دو به تبعیت از توافق درآیند. بنابراین اگر ایران تصمیم بگیرد که واقعاً می‌خواهد به تبعیت درآید خیلی سریع (ظرف چند هفته) می‌توانیم به توافق و عملی کردن آن برسیم. این امر حتی تا پیش از انتخابات ایران امکان‌پذیر است. اما هنوز مطمئن نیستیم که ایران بخواهد دقیقاً به رعایت آن چه در برجام آمده است بازگردد.»

به دنبال اعلام تمایل دولت پرزدنت به بازگشت به برجام در صورت پیروی کامل ایران از تعهدات خود تحت برجام، دو کشور با میانجیگری اتحادیه اروپا مذاکراتی را بطور غیرمستقیم در وین پایتخت اتریش برای این منظور آغاز کرده‌اند که همچنان در جریان است.


منابع گزارش: خبرگزاری آناتولی،‌ بی‌بی‌سی، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024