جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.05.2021, 15:18

بریتانیا: رفتار ایران با نازنین زاغری مصداق شکنجه است


بی‌بی‌سی: دامنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، می‌گوید رفتار ایران با نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی “مصداق شکنجه است.”

آقای راب به ‌بی‌بی‌سی گفت که از نظر او نگه داشتن و زندانی کردن خانم زاغری خلاف قوانین بین‌المللی است و در پاسخ به این سوال که آیا او در ایران “گروگان” گرفته شده، گفت “خیلی سخت است که بتوان چیزی بر خلاف این توصیف گفت.”

نازنین زاغری که به تازگی دوره پنج ساله زندان به اتهام جاسوسی را در ایران به پایان رسانده، در پرونده‌ای دیگر به یک سال حبس و یک سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شده است.

به گفته وکیل خانم زاغری اتهام او در این پرونده “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است.

قربانی “بازی موش و گربه” ایران

وزیر خارجه بریتانیا نازنین زاغری را قربانی “یک بازی موش و گربه” خواند که به گفته او “ایرانی‌ها، یا به طور مشخص بخشی از نظام ایران، درگیر آن شده است و تلاش می‌کند از او به عنوان اهرم فشار علیه بریتانیا استفاده کند.”

خانم زاغری یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد دوتابعیتی است که در ایران به دلایل امنیتی بازداشت و زندانی شده است.

ایران می‌گوید در قانون این کشور تابعیت دوگانه به رسمیت شناخته نمی‌شود و این افراد به عنوان تبعه ایران متهم و محاکمه می‌شوند.

حکومت ایران بارها متهم شده که از بازداشت و زندانی کردن شهروندان دوتابعیتی به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه کشورهای متبوعشان استفاده می‌کند.

یکی از مسائلی که در پرونده نازنین زاغری مطرح شده، بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران بابت تانک‌های چیفتنی است که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ خریداری شده اما تحویل ایران نشده است.

دامنیک راب در پاسخ به این سوال که چرا بریتانیا این بدهی را پرداخت نمی‌کند، گفت “مسئله تنها این نیست.”

“این موضوع در واقع چیزی نیست که در حال حاضر دست ما را بسته، بلکه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجام مسائل گسترده‌ای مطرح است که از نگاه ایرانی‌ها به هم مربوط است.”

انتقادها از “بی‌کفایتی” دولت بریتانیا

حکم تازه خانم زاغری با انتقاد و محکومیت تند بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روبرو شد که خود به دلیل ناکامی در آزاد کردن و برگرداندن خانم زاغری با انتقاد تند چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها روبرو شده است.

هفته‌نامه آبزرور امروز در سرمقاله‌اش دولت بریتانیا را به “بی‌کفایتی” متهم کرده و خواهان پرداخت فوری بدهی به ایران برای آزاد کردن خانم زاغری شده است.

آبزرور از دولت بوریس جانسون خواسته از تمام شیوه‌های ممکن برای آزاد کردن خانم زاغری و دیگر “گروگان‌های بی‌تقصیر” در ایران استفاده کند حتی اگر این به معنای “تهدید به قطع روابط دیپلماتیک، مختل کردن مذاکرات وین (درباره برجام) و از بین بردن امید ایران برای رفع تحریم‌ها باشد.”

نازنین زاغری یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ با گذراندن حکم پنج سال زندان به اتهام جاسوسی آزاد شد.

او ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ زمانی که همراه فرزند خردسالش از ایران باز می‌گشت در فرودگاه بازداشت شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024