چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.04.2021, 0:04

آمریکا مشغول بررسی لغو گسترده تحریم‌های ایران است


صدای آمریکا:  خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع سابق و فعلی دولت ایالات متحده اعلام کرد آمریکا در حال بررسی لغو گسترده تحریم‌های ایران به منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، است. همزمان، یک مقام ارشد روسیه از دیدار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حاشیه مذاکرات وین اتریش خبر داد.

آسوشیتدپرس چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت نوشت، در جریان مذاکرات غیرمستقیم که در وین در جریان است و چند هفته از آن می‌گذرد، ایران درخواست کرده است تمامی اقدامات تنبیهی ایالات متحده لغو شود.

این گزارش به تحریم‌هایی که دولت آمریکا در حال حاضر مشغول بررسی برای لغو آنها است، اشاره‌ای نکرده است. ولی منابع این گزارش گفته‌اند آمریکا در نظر دارد تحریم‌هایی را که با این توافق هسته‌ای سازگار نیستند، لغو کند.

آسوشیتدپرس می‌گوید نظام تحریم‌های ایران به لحاظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم و حقوق بشر پیچیده است و ممکن است لغو تحریم‌های هسته‌ای، شماری از تحریم‌ها در دیگر حوزه‌ها را هم دربرگیرد.

مقامات دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفته‌اند تمامی تحریم‌های غیرهسته‌ای لغو نمی‌شود. ولی آنها مشخص نکرده‌اند به نظر آن‌ها کدام تحریم‌ها که در دولت قبلی ایالات متحده علیه ایران اعمال شده، نامناسب است.

در هفته‌های گذشته، هیات‌های ایران و آمریکا مذاکرات غیرمستقیمی را برای بازگشت ایران به تعهدات ذیل برجام و همچنین بازگشت ایالات متحده به این توافق هسته‌ای داشتند.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه روز پنجشنبه نهم اردیبهشت با انتشار عکسی، از دیدار میان هیات روسیه و ایالات متحده به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران خبر داد. سفیر روسیه مذاکرات مربوط به احیای کامل برجام را مفید خواند.

ایران می‌گوید به این شرط به تعداد ذیل برجام باز می‌گردد که ایالات متحده تحریم‌های هسته‌ای اجرا شده در دوران دونالد ترامپ را لغو کند. آمریکا نیز می‌گوید تحریم‌ها تنها در صورتی لغو می‌شود که ایران به تعهدات برجام بازگردد.


ظریف: نشانه‌های مثبت در وین و منطقه به چشم می‌خورد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتی نوشت: نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در این توئیت نوشت: «همزمان با آنکه معاون وزیر امورخارجه، عباس عراقچی با شایستگی رهبری گفتگوها برای احیای برجام را برعهده دارد، من بازدیدم از کشورهای حاشیه خلیج فارس را با دیدار از کویت و ملاقات با نخست وزیر شیخ صباح الخالد و وزیر خارجه دکتر شیخ احمد ناصر پایان می‌دهم. تمرکز بر طرح صلح هرمز (امید) برای منطقه‌مان بود. نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.»


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: پیشرفت حاصل شده، اما مذاکرات بیشتری ضروری است

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که در گفت‌وگوهای در حال انجام در وین درباره برجام پیشرفت حاصل شده اما پیش از آنکه به صورت رسمی توافقی بتواند حاصل شود، مذاکرات بیشتری ضروری است.

وی که در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «همچنان مسیر طولانی پیش روی مذاکرات قرار دارد اما به نظر می‌رسد توافق در میان مذاکره کنندگان قابل دستیابی است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «درست این است که بگوییم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهتری از چیزی که ممکن است نیاز داشته باشیم داریم و برآورد ما نیز این است که ایرانی‌ها نیز درک بهتری از چیزی که باید برای از سرگرفتن پایبندی به برجام باید انجام دهند، دارند».

پرایس افزود: «چالش‌های بزرگی باقی مانده و گفت‌وگوهای غیرمستقیم، قله دستیابی به موفقیت به شمار نمی‌آید».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شرایط کنونی با ایران بحرانی است که ما آن را به ارث بردیم و این نتیجه چیزی است که هم آمریکا و ایران خود را از اقدامات مشخص شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دور کردند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024