سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.04.2021, 23:25

سفر مقامات ارشد دولت بایدن به خاورمیانه


رادیو فردا: یک مقام دولت آمریکا روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت گفت، دولت جو بایدن تیمی از مقام‌های ارشد خود را برای کاهش نگرانی‌ها درباره بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به چند کشور خاورمیانه می‌فرستد.

به گزارش رویترز، این مقام دولت آمریکا اظهار داشت، یک هیئت عالی‌رتبه متشکل از مقام‌های نهادهای مختلف ایالات متحده در هفته آینده به منطقه خاورمیانه سفر خواهد کرد تا در مورد تعدادی از مسائل مهم مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌ها برای تنش زدایی در این منطقه رایزنی کند.

طبق این گزارش یک منبع مطلع هم گفته است، برت مک گورک، هماهنگ کننده سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی و درک کولت، مشاور وزارت خارجه ایالات متحده سرپرستی این هیئت را بر عهده خواهند داشت.

هرچند هنوز به طور رسمی برنامه این هیئت اعلام نشده است، اما گفته می‌شود این هیئت قصد دارد به کشورهای عربستان، امارات، مصر و اردن سفر کند.

خبر سفر این هیئت عالی‌رتبه آمریکایی به خاورمیانه ابتدا توسط شبکه بلومبرگ منتشر شده بود.

رویترز می‌گوید، شماری از کشورهای عرب متحد آمریکا نگران تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران هستند و معتقدند چنین اقدامی در نهایت مسیر را برای دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای فراهم می کند و این کشورها را در برابر تهدیدهای ایران آسیب پذیر خواهند بود.

یک مقام ارشد سابق دولت امریکا در این زمینه گفته است: آنها به شدت مخالف این توافق بودند و بازگشت سریع به آن٬ چیزی است که آنها را نگران می‌کند.

این در حالی است که هم اکنون یک هیئت بلندپایه اسرائیلی به واشینگتن سفر کرده است تا بر مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام تاکید کند.

کاخ سفید هم روز گذشته اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، در واشینگتن دیدار و درباره طیفی از مسائل از جمله ایران گفت‌وگو کرده است.

دور سوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق با حضور نمایندگان اعضای برجام شامل ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه روز سه‌شنبه در وین پایتخت اتریش برگزار شد. آمریکا در این مذاکرات به طور غیر مستقیم حضور دارد.

نحوه بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب برجام محور اصلی این مذاکرات است. دولت جو بایدن ابراز تمایل کرده است که به برجام بازگردد، اما واشینگتن پیشتر چنین اقدامی را به اجرای کامل برجام توسط ایران مشروط کرده بود. در مقابل، مقام‌های ایران بازگشت به برجام را به لغو یکجا تحریم‌های آمریکا مشروط کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024