سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.04.2021, 8:34

واکنش حسن روحانی و جواد ظریف به انتشار فایل صوتی


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح روز چهارشنبه در یک مطلب اینستاگرامی به انتشار  فایل صوتی گفت‌وگوی  خود و نوع تعاملش با قاسم سلیمانی واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در این پست نوشت:

«ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان - به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته - به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.

در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.  اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام.

تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش - در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آبها سردرآورده - ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.

حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش کنندگان بیمی ندارم.»

***

حسن روحانی: پخش نوار صوتی برای اختلاف افکنی در داخل است

حسن روحانی رییس جمهور نیز روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در جلسه هئیت دولت به انتشار فایل صوتی جواد طریف واکنش نشان داد.

بخش‌‌هایی از سخنان حسن روحانی به نقل از خبرگزاری ایرنا:

* امروز در جامعه ما هر روز دشمنان ما یک داستانی را می‌سرایند و می‌خواهند جامعه ما را مشغول کنند و وحدت جامعه ما را برهم بزنند. انسان‌هایی که دروغ و راست را به هم می‌بافند برای اینکه در جامعه ایجاد اختلاف کنند و جامعه را از بین ببرند. گروهی را در برابر گروهی قرار بدهند. الان دوران عصبانیت رژیم صهیونیستی است، دوران عصبانیت ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکاست. آنها می‌بینند مسیری را که پیش‌بینی کرده بودند به هم خورده است.

* در این وسط باید بهانه‌ای پیدا کنند و داستانی را علم کنند. دزدیدن یک سند و نوار مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد که چرا در این مقطع این کار را انجام دادند.  وزارت اطلاعات هم بررسی کند که ریشه‌های آن چه کسانی بودند. درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند که در درون اختلاف ایجاد کنند. ما چگونه می‌توانیم پیروز شویم و تحریم را برداریم با اتحاد و وحدت، یکپارچگی اما با دو دستگی و اختلاف که نمی‌توانیم تحریم را برداریم و مشکلات مردم را حل کنیم. آنها ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند و این نوار را منتشر کردند.

* دولت در سال آخر مانند همه دولت‌ها معمولا دستاوردها را در مجموعه و کتابی، ثبت و ضبط می‌کنند. این کار برای آن است که هم مردم و هم بعدی‌ها مطلع شوند و هم محققین به آن دسترسی داشته باشند. هفت جلد به زودی به عنوان «روزشمار» منتشر می‌شود و یک جلد نیز در آینده منتشر خواهد شد. سه جلد کتاب به عنوان دستاوردهای دولت و دو جلد کتاب به عنوان جهش تولید انجام می‌شود. 

* یک کار دیگر هم انجام می‌شود و آن، این بود که وزرا و مسئولان اقدامات، مشکلات، کارهایی که کردند و مسیرهایی که طی شد و با فشارهایی مواجه بودند را در جایی بیان کنند. بخشی از این صحبت‌ها، غیرقابل نشر و طبقه‌بندی‌شده است و بخشی هم منتشر می‌شود. 

* در شورای عالی امنیت ملی خیلی‌ صحبت‌ها می‌شود که طبقه‌بندی شده‌اند. در ریاست‌جمهوری صحبت‌هایی زده می‌شود که طبقه‌بندی شده است. این یکی از افتخارات ماست که مسئولان می‌توانند نظرات‌شان را آزادانه مطرح کنند. البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود، چون دشمنان سوء استفاده می‌کنند. در تمام دنیا نیز همین گونه است. استثنا هم وجود ندارد. 

* این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند. اینجا سرقتی صورت گرفته است. فرد، جمعی و گروهی این کار انجام داده است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را بکار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، باید با آن قاطعانه برخورد شود. 

* مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رییس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند. 

* میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند. اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا میدان مبارزه پیروز شود یا مذاکره پیروز شود، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، این حرف دقیقی نیست. من ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم و ۳۲ سال هم در این شورا حضور داشتم. مسائل مهمی داشتیم و تصمیمات مهمی گرفته شد. خیلی از آنها را مردم نمی‌دانند. درباره مسائل مهم اختلاف نظر داشتیم. موضوعی بوده که هفت جلسه شورای امنیت ادامه دادیم تا به جمع‌بندی و تصمیم برسیم. 

* من خودم در تجربه دفاع مقدس، هم در میدان بودم و هم در دیپلماسی. من هم فرمانده پدافند هوایی و هم رییس قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم. در شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم و هم عضو شورای عالی پشتیبانی جنگ و هم رئیس آن بودم. رئیس کمیسیون دفاع مجلس بودم و هم در بحث‌های سیاسی مربوط به جنگ حضور داشتم و در صحنه جنگ نیز بودم. 

* میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای هستند که این باید به آن و آن به این کمک کند. آنها دو بازو هستند که باید به یکدیگر کمک کنند. دو دست در نهایت یک کار را انجام می‌دهند. کشور ما چارچوب دقیق دارد. تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و سیاست دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. چه کار سیاسی مهم انجام دهیم و چه عملیات بخواهیم انجام دهیم، در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. 

* این شورا درست شده است تا روسای قوا در آن حضور داشته، بخش‌های کشوری و لشکری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم و در نهایت تصمیم اتخاذ شده باید به تایید مقام معظم رهبری برسد. شاید اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی این نظرات در شورای عالی امنیت ملی بحث و بررسی می‌شود.  در تمام مسائل مهم منطقه چه عراق، سوریه، لبنان و افغانستان و... در شورای عالی امنیت بحث می‌شد.

* درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیق مشورت کنیم، شهید سلیمانی بود. نباید بگوییم یک بخش، سیاسی و فعالیت دیپلماتیک است و بخش دیگر، فعالیت نظامی است. در بخش‌های دیگر نیز همینطور است. در اقتصاد هم کسانی که سیاستگذاری می‌کنند و کسانی که در بازار فعالیت می‌کنند، باید در کنار یگدیگر عمل کنند. 

* من به ملت ایران می‌گویم ما در دولت به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی  احترام می‌گذاریم. از آنها به عنوان نیروهایی که برای حفظ امنیت، قدرت و توانمندی کشور شبانه‌روز عمل می‌کنند، تشکر می‌کنیم. چه در دفاع مقدس، چه در دفاع از حرم و چه در داخل کشور برای حفظ امنیت و چه در سیل، کرونا و زلزله، حضور داشتند. هیچ گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد.

* ما در بسیاری از جلسات در کنار هم می‌نشینیم و بحث می‌کنیم. در شورای عالی امنیت کنار هم می‌نشینیم و حتی در ستادهای مربوط به کرونا کنار هم می‌نشینیم و همدیگر را یاری می‌کنیم. در بخش‌های فضای مجازی و خیلی جاهای دیگر در کنار هم می‌نشینیم و مسائل را حل و فصل می‌کنیم. احترام آنها به عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند و قدرت ملی ما هستند، جای هیچ تردید نیست.

* نگذاریم دشمن مسائل را بزرگنمایی کند چرا که دشمن همیشه این کار را می کند. دشمن دنبال اختلاف است ما نباید به او اجازه دهیم باید بگونه‌ای عمل کنیم که آنها بدانند مسیر آنها به جایی نمی‌رسد و راهشان بن‌بست است. این عمل و تلاش ما است که باید این کار را انجام دهیم.

* از صدا و سیما، روزنامه‌ها، مسوولین سیاسی، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و از همه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت اگر گره‌ای ایجاد شده این گره را با دست باز کنند. نگذاریم دشمن سوءاستفاده کند. شرایط ما شرایط خاصی است و هنوز درگیر جنگ اقتصادی، کرونا، ‌خشکسالی و طرح‌های نیمه تمام هستیم و در کنار آن خودمان را باید برای یک انتخابات پرشور آماده کنیم بنابراین یادمان نرود که وظایف بسیار سخت و سنگینی بر عهده داریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024