سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.04.2021, 14:23

نازنین زاغری دوباره به یک‌سال زندان محکوم شد


حجت کرمانی، وکیل دادگستری خبر داده نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی که به‌تازگی زندان قبلی‌اش به اتهام جاسوسی، به‌ پایان رسیده‌ بود، دوباره و در پرونده‌ای دیگر از سوی شعبه به‌اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال زندان محکوم شده است.

به گزارش وبسایت «امتداد»، نزدیک‌ به حزب اتحاد ملت، به گفته این وکیل دادگستری بر اساس رای صادره خانم نازنین زاغری به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شده است.

لازم به ذکر است بر اساس کیفرخواست صادره در ۹۶/۷/۱۹، خانم زاغری متهم به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی است.

آخرین جلسه رسیدگی به اتهام خانم زاغری ۲۴ اسفند ۹۹ برگزار شده بود.

به گفته حجت کرمانی با توجه به اینکه از نظر موکل و وکیل رای صادره  منطبق بر قوانین موضوعه کشور نمی‌باشد در مهلت مقرر قانونی در خصوص تجدیدنظرخواهی از  رای صادره اقدام خواهد شد. جلسات رسیدگی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است.

خانواده زاغری می‌گویند سال‌ها زندان قبلی این شهروند ایرانی-بریتانیایی و حکم تازه او تنها به دلیل اختلافات ایران و بریتانیا در پرونده پول تانک چیفتن است که ایران خواستار پرداخت آن شده اما طرف مقابل از آن خودداری می‌کند- این تانک‌ها در دوران پهلوی سفارش داده‌شده‌ بودند، اما با پیروزی انقلاب تحویل داده‌ نشدند.

نازنین زاغری رتکلیف، فروردین سال ۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و در شهریورماه ۹۵ در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. وی سپس ۲۷ اسفندماه ۹۸، با پابند الکترونیکی از زندان اوین به مرخصی اعزام شد و اواسط اسفندماه امسال پس از ۵ سال تحمل حبس و پایان دوران محکومیت، از زندان اوین آزاد شد.

واکنش بریتانیا به محکومیت دوباره نازنین زاغزی

نخست‌وزیر بریتانیا در توییتی به حکم زندان یکساله نازنین زاغری اعتراض و این حکم را “غیرانسانی” توصیف کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه در توییتی نوشت: تصمیم ایران برای محکوم کردن نازنین زاغری رتکلیف به یک سال حبس دیگر در زندان بی‌رحمانه، غیرانسانی و کاملا ناموجه است. باید به وی اجازه داده شود تا به نزد خانواده خود در بریتانیا بازگردد و ما هرکاری که بتوانیم برای بازگرداندن وی به خانه انجام خواهیم داد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024