سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.04.2021, 12:20

افزایش هزینه‌های نظامی در جهان به‌رغم رکود اقتصادی


ایران امروز: بر پایه تازه‌ترین گزارش “موسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم” موسوم به “سیپری”، هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۲.۶ در صد (ارزش واقعی با لحاظ کردن همه فاکتور‌های دخیل از جمله تورم) نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۱۹۸۱ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۸ هزینه‌های نظامی  ۱۸۲۲ میلیارد دلار بود.

این در حالی است که اکثر کشور‌های جهان به سبب پاندمی کووید-۱۹ با رکود اقتصادی مواجه بودند.

آمریکا به روال همیشگی صدرنشین جدول هزینه‌ها است و چین، هند، روسیه و بریتانیا به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را دارند. عربستان که در سال ۲۰۱۹ رتبه پنجم را در دنیا داشت، در سال ۲۰۲ جایگاه ششم را در جدول هزینه‌ها به خود اختصاص داد.

کشور‌های آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی به ترتیب در رتبه‌های هفتم تا دهم قرار دارند. اسرائیل رتبه چهاردهم، ترکیه رتبه شانزدهم و ایران با هزینه‌ای معادل ۱۵.۸ میلیارد دلار جایگاه هیجدهم را دارند.

هزینه نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل از آن با افزایش ۴.۴ در صد به ۷۷۸ میلیارد دلار رسید و هزینه چین هم که در ۲۶ سال گذشته سیر صعودی داشته، به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید. به عبارت دیگر معادل ۳۲ در صد هزینه نظامی آمریکا.

هزینه نظامی روسیه حدود یک چهارم چین و ۸ در صد هزینه آمریکا است. با این‌همه پنج کشور آمریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا ۶۲ در صد کل هزینه‌های نظامی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند که از این ۶۲ در صد، ۳۹ در صد آن مربوط به آمریکا است.

هزینه نظامی ۱۱ کشور در خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۴۳ میلیارد دلار، معادل ۷ در صد هزینه‌های نظامی جهان بود. در حالیکه هزینه نظامی دیگر نقاط دنیا در سال یاد شده افزایش یافت، کل هزینه نظامی کشور‌های خاورمیانه به میزان ۶.۵ در صد تنزل کرد، گو اینکه هزینه نظامی چهار کشور مصر، اسرائیل، اردن و عمان در همین سال سیر صعودی داشت.

هزینه نظامی عربستان در مقایسه با سال ۲۰۱۹، به میزان ۱۰ در صد کاهش یافت. هزینه ترکیه هم ۵ در صد تنزل کرد. کاهش هزینه کویت ۵.۹ در صد بود و فاکتور‌هایی مانند کاهش قیمت نفت و کووید-۱۹ در کاهش هزینه تاثیر گذار بودند.

هزینه نظامی ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن به میزان ۳ در صد کاهش یافت. روند نزولی در هزینه‌های نظامی ایران از سال ۲۰۱۸ با تحریم‌های دولت آمریکا آغاز شد. در مجموع هزینه‌های نظامی ایران بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ به میزان ۲۰ در صد تنزل کرد.


گزارش از: حسین آرین



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024