جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.04.2021, 16:17

مذاکرات وین هفته دیگر از سرگرفته می‌شود


یکی دیگر از سلسله جلسات نشست کمیسیون مشترک برجام که روز سه‌شنبه از ساعت چهارده به وقت وین در گراندهتل وین آغاز شده بود،  پایان یافت و قرار شد گفتگوها در هفته آینده ادامه یابد.

در این نشست، روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفتگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفتگوها پرداختند.

کشورهای مشارکت کننده در برجام در نشست امروز توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفتگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام  ایجاد شود.

هیات‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام،  گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را بر عهده داشت پس از پایان نشست در توییتر نوشت: «نشست مشترک امروز. در جریان دو هفته گذشته، پیشرفت‌هایی حاصل شده است ولی هنوز خیلی کارها نیاز به انجام دارد. سومین گروه کارشناسان برای بررسی مراحل گام به گام تشکیل شد. من هنوز باور دارم دیپلماسی تنها راه پیشرفت در توافق هسته‌ای برجام برای پاسخ به چالش‌های پیش رو است.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام پس از پایان نشست گفت طرفین توافق کردند مذاکرات را برای رایزنی بیشتر در پایتخت کشورهایشان تا هفته آینده متوقف کنند. او در توییتر از «پیشرفت» در مذاکرات ابراز رضایت کرد و گفت کمیسیون اوایل هفته آینده دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

نماینده چین هم به خبرنگاران گفت طرفین روند تهیه پیش‌نویس را آغاز کرده‌اند و حالا واضح‌تر شده که سند نهایی به چه شکل خواهد بود.

مذاکرات ایران و آژانس

در این بین کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از یک روز پیش برای روشن شدن منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در یکی از سایت‌های اعلام نشده ایران، گفتگوهایی را آغاز کرده‌اند. از آنجایی که چنین گفتگویی ماه گذشته برنامه‌ریزی شده بود سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست شورای حکام از ارائه پیش‌نویس قطعنامه تنبیهی علیه ایران خودداری کردند.

در اورشلیم گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، در دیداری با مایکل گوو، وزیر کابینه بریتانیا، به او گفت که جامعه بین المللی نباید اجازه دهد ایران هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

از سوی دیگر، قریب به دو هزار افسر ارشد سابق ارتش، نیروی انتظامی، و سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن هشدار در مورد امضای یک توافق جدید با ایران، گفته‌اند که تعجیل در مذاکرات خطری مستقیم علیه اسرائیل و متحدان عرب این کشور است.

ایران و آمریکا هفته‌های گذشته در وین به طور غیرمستقیم گفت‌‌وگو کردند. مقامات آمریکایی می‌گویند از ایده گفت‌وگوی مستقیم با ایران استقبال می‌کنند. رویترز می‌نویسد انتظار پیشرفت سریع در گفت‌وگوهای وین نمی‌رود و به دلیل آن که ایران فعلا گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو با آمریکا را رد کرده است، دیپلمات‌های اروپایی و دیگران، به عنوان واسطه، میان ایران و آمریکا عمل می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024