پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.04.2021, 10:08

دلیل خشم مردم آمریکا نسبت به پلیس چیست؟


گروه راستی آزمایی بی‌بی‌سی

دادگاه رسیدگی به پرونده افسر پلیس متهم به قتل جورج فلوید بار دیگر نحوه برخورد پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان در این کشور را در مرکز توجه قرار داد. علاوه بر آن مرگ یک مرد سیاه‌پوست دیگر که به تازگی در جریان ایست بازرسی در نزدیکی مینیاپولیس به ضرب گلوله پلیس کشته شده هم حساسیت‌ها را بیشتر کرده است.

این مطلب به برخی از داده‌های مربوط به جرم و عدالت در آمریکا وقتی پای سیاه‌پوستان در میان باشد، نگاهی می‌‌اندازد.

۱- سیاه‌پوستان بیشتر در معرض شلیک‌های مرگبار پلیس قرار می‌گیرند

آمار و ارقام مربوط به حوادثی که در آن‌ها افراد به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند نشان می‌دهد احتمال تیراندازی به سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به مجموع جمعیت‌شان در آمریکا، بسیار بالاست.

طبق اطلاعات پایگاه داده‌های واشنگتن پست در رابطه با تیراندازی‌های پلیس، با این که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تنها ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، از سال ۲۰۱۵، حدود ۲۴ درصد از بیش از ۶ هزار مورد تیراندازی مرگبار پلیس در این کشور به این قشر مربوط بوده است.

تعداد کل تیراندازی‌های مرگبار توسط پلیس از سال ۲۰۱۵ به این طرف نسبتا ثابت بوده و سالانه حدود ۱۰۰۰ مورد ثبت شده است.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد آمار تیراندازی‌های مرگبار پلیس به سیاه‌پوستان غیر‌ملسح در آمریکا بیش از سه برابر سفید‌پوستان است.

۲- به سیاه‌پوستان بیشتر ایست داده می‌شود

مطالعات نشان داده احتمال این که پلیس در خیابان به سیاه‌‌پوستان دستور ایست بدهد در مقایسه با سفید‌پوستان بیشتر است. یکی از تازه‌ترین مطالعات در این زمینه سال ۲۰۲۰ در دانشگاه استنفورد انجام شد و پژوهشگران با بررسی ۱۰۰ میلیون دستور ایست بازرسی پلیس در سراسر آمریکا دریافتند احتمال توقف رانندگان سیاه‌پوست توسط پلیس ۲۰ درصد بیشتر از رانندگان سفید پوست است.

این مطالعه همچنین نشان داد که پس از توقف، سیاه‌پوستان دو برابر بیشتر از سفیدپوستان مورد بازرسی قرار می‌گیرند و این در حالی است که طبق آمار احتمال این که آن‌ها اقلام غیرقانونی به همراه داشته باشند، بالاتر است.

۳- سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان به جرم مصرف مواد مخدر بازداشت می‌شوند

بنابر نظرسنجی‌ها، سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در آمریکا به یک اندازه مواد مخدر مصرف می‌کنند اما میزان دستگیری سیاه‌پوستان به جرم استفاده از مواد مخدر در مقایسه با سفید‌پوستان بیشتر است.

در ۲۰۱۸، از هر ۱۰۰ هزار سیاه‌پوست در آمریکا حدود ۷۵۰ نفر به جرم مصرف مواد مخدر دستگیر شده‌اند و این در حالی است که این آمار برای سفید‌پوستان نزدیک به ۳۵۰ نفر به ثبت رسیده است.

طبق نظرسنجی‌هایی که در گذشته در رابطه با استفاده از مواد مخدر انجام شده، میزان مصرف در سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان یکسان است اما آمار سیاه‌پوستانی که به جرم مصرف مواد مخدر دستگیر شده‌اند، بالاتر است.

به عنوان مثال، طبق مطالعه‌ای که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا انجام داده احتمال بازداشت سیاه‌پوستان به جرم داشتن ماری‌جوانا ۳/۷ برابر بیشتر از سفید‌پوستان است و این در حالی است که میزان مصرف این ماده مخدر در میان سفید‌پوستان و سیاه‌پوستان به یک اندازه است.

۴- سیاه‌پوستان بیشتر به زندان می‌افتند

طبق تازه‌ترین آمار، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ۵ برابر بیشتر از سفید‌پوستان و دو برابر بیشتر از لاتین‌ تبارها در این کشور به زندان می‌افتند.

در ۲۰۱۹ سیاه‌پوستان تنها نزدیک به ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دادند اما حدود یک سوم زندانیان کشور به این نژاد تعلق داشتند. در همان سال حدود ۳۰ درصد از زندانیان آمریکایی سفید‌پوست بودند حال آن‌که آن‌ها بیش از ۶۰ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌ دادند.

این یعنی از هر ۱۰۰ هزار سیاه‌پوست آمریکایی، بیش از هزار نفر در زندان‌ها هستند و این آمار برای سفید‌پوستان تنها ۲۰۰ در برابر ۱۰۰هزار نفر است.

در آمریکا جمعیت زندانیان بر اساس افرادی محاسبه می‌شود که به بیش از یک سال حبس در زندان فدرال یا ایالتی محکوم شده‌اند.

با این که طی دهه گذشته آمار زندانیان آمریکایی- آفریقایی در این کشور کاهش یافته، اما آن‌ها هنوز هم در مقایسه با سایر نژادها بیشترین میزان جمعیت را در زندان‌ها دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024