سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2021, 8:23

زمان پایان‌دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرارسیده است


رادیو فردا: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۵ فروردین به طور رسمی تصمیم خود را برای پایان دادن به «طولانی ترین جنگ» آمریکا اعلام کرد.

به گزارش سی ان ان، جو بایدن تاکید کرد نیروهای آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد. ۱۱ سپتامبر سال جاری مصادف با بیستمین سالگرد حملات تروریستی گروه القاعده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در سال ۲۰۰۱ خواهد بود.

آمریکا به دنبال این حملات تروریستی، با این هدف که افغانستان به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بدل نشود به این کشور حمله کرد، اما از آن زمان تاکنون، اهداف ایالات متحده برای حضور در افغانستان تغییر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت، به ما حمله شد و ما با اهداف مشخصی وارد جنگ شدیم. اکنون ما به اهدافی که می‌خواستیم٬ رسیده‌ایم. بن لادن مرده است و القاعده در افغانستان تضعیف شده است و اکنون زمان آن است که این جنگ بی پایان خاتمه یابد.

طبق این گزارش، جو بایدن با اشاره به تلا‌ش‌های سه رئیس جمهوری قبلی آمریکا برای حل مسائل جنگ در افغانستان تاکید کرد که مسئولیت خروج نیروهای نظامی آمریکایی را به رئیس جمهوری دیگری موکول نخواهد کرد.

شبکه سی ان ان می‌گوید، جو بایدن ماه‌ها در حال ارزیابی این تصمیم بود. جنگ در حالی در افغانستان به پایان خواهد رسید که باعث کشته شدن حدود دو هزار ۳۰۰ سرباز آمریکایی شد و بیش از دو تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشت، در حالی که دیگر درگیری در افغانستان جایی در نگرانی‌های سیاست خارجی آمریکا در سال ۲۰۲۱ ندارد.

وزیر خارجه آمریکا هم در همین روز گفت که نیروهای بین‌المللی تحت فرمان سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو با هماهنگی آمریکا تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج خواهند شد.

دولت آلمان نیز تایید کرد که نیروهای این کشور همزمان با نظاميان آمریکايی از افغانستان خارج می‌شوند.

در حال حاضر، حدود هفت هزار نیروی کشورهای عضو ناتو و همچنین استرالیا، نیوزیلند و گرجستان در افغانستان مستقر هستند و از نظر پوشش هوایی، برنامه‌ریزی و هدایت ماموریت‌های آموزشی نیروهای افغانستان به نیروهای آمریکایی تکیه دارند.

وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود در مقر مرکزی ناتو در بروکسل بر این نکته تاکید کرد که نیروهای کشورهای عضو ناتو همزمان در افغانستان مستقر شدند و به‌طور همزمان نیز از آن کشور خارج خواهند شد.

آمریکا و ناتو پس از خروج نظامیان خود از افغانستان برای حفظ امنیت در این کشور به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان تکیه خواهند کرد که در سال‌های گذشته توسط نظامیان آمریکايی و ناتو آموزش دیده‌اند.

با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که ادامه روند مذاکرات صلح بین دولت مرکزی و طالبان با مشکلات جدی روبه‌رو است و حملات این گروه کاهش نیافته است.

تعيين مهلت اول ماه مه بخشی از توافق صلح بین دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و گروه طالبان بود که فوریه پارسال امضا شد. با این حال، جو بایدن در هفته‌های اخیر و به اشکال مختلف اعلام کرده بود که این مهلت ممکن است تغییر کند و رفته‌رفته نیز مشخص شد که خروج منظم حدود دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در افغانستان قبل از این تاریخ عملی نخواهد بود.

یکی از دلایل مهم هماهنگی و همزمانی خروج تمامی نیروهای خارجی اتکای نظامیان ناتو به ترابری هوایی ارتش آمریکا برای انتقال نفرات و تجهیزات است. ناتو در عین حال قصد دارد تجربه خروج نظامیان آمریکایی از عراق تکرار نشود. پس از خروج آمریکا از آن کشور بخش قابل توجهی از تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی به دست گروه‌های شورشی افتاد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024