سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.04.2021, 14:07

نگرانی تروئیکای اروپا از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران


وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی واکنش نشان دادند و آن را مایه «نگرانی شدید» خواندند.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه، وزرای اموز خارجه تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) در پی آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران امروز در بیانیه‌ای مطرح کردند: دولت های فرانسه، آلمان و انگلیس اظهارات ایران مبنی بر این که غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز خواهد کرد، چنان که ایران روز ۱۳ آوریل به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است، با نگرانی زیادی ملاحظه کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این یک تحول جدی است زیرا تولید اورانیوم با خلوص بالا، گامی مهم در راستای تولید یک سلاح هسته‌ای شکل می‌دهد. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای غنی سازی در این سطح ندارد.

تروئیکای اروپا در این بیانیه مطرح کرد: ما همچنین درباره اخبار حاکی از این که ایران برنامه دارد ۱۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر را در نطنز نصب کند که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت غنی سازی ایران خواهد شد، ابراز نگرانی می‌کنیم.

علاوه بر این، سه کشور اروپایی بیان کردند: اعلام ایران با توجه به این که در موقعی مطرح شده که تمام شرکای برجام و آمریکا مذاکراتی واقعی را با هدف پیدا کردن یک راهکار دیپلماتیک سریع برای بازسازی و احیای برجام شروع کرده‌اند، به طور قابل توجهی تاسف بار هستند.

در بخش پایانی این بیانه آمده است: با در نظر گرفتن تحولات اخیر، ما هرگونه اقدامات تنش‌زا از جانب هر یک از بازیگران را مردود می‌دانیم و از ایران می خواهیم روند دیپلماتیک را پیچیده‌تر نکند.

واکنش آمریکا به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی

سخنگوی کاخ سفید با تحریک‌آمیز خواندن اعلام غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی توسط جمهوری اسلامی ایران، آن را موضوعی نگران‌کننده دانست.

به گزارش صدای آمریکا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در یک کنفرانس خبری در واکنش به اعلام ایران مبنی بر افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم گفت: «ما نگران اعلام تحریک‌آمیز از سوی ایران در مورد شروع به غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد هستیم.»

خانم ساکی افزود: «این تحول را با جدیت دنبال می کنیم و انتظار داریم که مذاکرات ادامه یابد.»

رویترز اعلام کرد که بنا به مدارکی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده، ایران شروع به غنی سازی در سطح ۶۰ درصد را به اطلاع این نهاد نظارتی بین‌المللی رسانده است.

ایران پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین از  آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در تأسیسات نطنز خبر داد. بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به خبرگزاری فارس گفت: به دستور رئیس جمهور، سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

کمالوندی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تأسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین به سر می‌برد، گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024