چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.04.2021, 11:03

گردش مالی هنگفت صنعت روسپیگری در فضای مجازی


اقتصاد۲۴ - مریم وحیدیان: طی سال‌های اخیر شبکه‌های تن‌فروشی تحت امکانات فضای آنلاین  گسترش پیدا کرده است. این شبکه‌هایی که مرتباً از زبان مقامات مسئول «غیرقانونی» خوانده می‌شوند، بر بستر بهره‌کشی از کارگران جنسی ارزان قیمت در حال رشد و فزونی هستند. 

بدن زن به عنوان کالای جنسی ارزان قیمت سال به سال حاشیه سود بیشتری برای دلالان این شبکه‌های ظاهراً مخفی، اما با اسامی و شماره حساب‌ها و شماره تلفن‌های حقیقی و معین ایجاد می‌کند. دلالانی که در ادبیات رایج در تن فروشان «خاله» نامیده می‌شوند.

اساس وجود این پدیده در ایران، طبعاً امری نوظهور نیست، اما فضای آنلاین و به ویژه تسهیلگری‌هایی که پیام‌رسان‌ها ایجاد کرده‌اند، عملاً امتیاز وسیع‌تر شدن و شبکه‌ای شدن تن‌فروشی با به کارگیری هزاران زن و شاید بیشتر را برای دلالان فراهم کرده است. با یک کلیک ساده روی عنوان «ازدواج موقت» خیل حساب‌های کاربری زنان از سراسر ایران همراه با جزئیاتی، چون سن، وزن، قد، رنگ پوست، رنگ چشم، درآمد و... نمایش داده می‌شود.

عجیب‌تر اینکه پس از مراجعه و ثبت نام در یکی از این سایت‌ها تحت عنوان صیغه‌یابی با این پیغام مواجه شدیم: «تعداد بانوان آماده به ازدواج از شهر تهران ۷۳۵۰ نفر و تعداد بانوان آماده به ازدواج از استان تهران ۸۶۳۳ نفر است!»

در سرشماری سال ۲۰۱۶، تهران ۸ میلیون و ۶۹۴ هزار نفر جمعیت داشت! رقمی که درست یا غلط فقط همین سایت به مخاطب اعلام کرده، حدوداً برابر ۰.۱ درصد جمعیت تهران است!

از آنجا که این سایت در سراسر ایران فعالیت دارد، می‌توان تخمین زد چه خیل عظیمی از زنان در این دست سایت‌ها که تعداد آن‌ها اصلاً کم نیست، حضور دارند. علاوه بر سایت‌ها، صفحات اینستاگرامی، تلگرامی نیز بستری برای ایجاد این شبکه‌های دلالی کارگران جنسی شده‌اند. یکی از صفحات اینستاگرامی با همین عنوان بیش از ۴۴ هزار عضو دارد. یک کانال تلگرامی ۸۱ هزار عضو و کانال تلگرامی دیگری ۳۲ هزار عضو دارد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دلالی تحت عنوان «ازدواج موقت» با چه وسعتی در ایران در حال فعالیت هستند.

گردش مالی هنگفت بنگاه‌های تن‌فروشی

کارگران جنسی‌ای که ذیل سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی ازدواج موقت، هستند، غالباً از طریق آگهی‌های روزانه که توسط سایت‌ها و صفحات مجازی اجتماعی منتشر شده، معرفی می‌شوند. آن‌ها لازم نیست مبلغی به صاحب کانال تلگرامی یا سایت بپردازند. یک کانال تلگرامی با ۸۱ هزار عضو، که از مردان بابت هر آگهی بالغ بر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند، در دی ماه سال گذشته بیش از ۱۵۰ مورد آگهی داشته که مجموعاً بدون هیچ نوع زحمتی و طی پست‌گذاری تلگرامی از این بابت ۶۳ میلیون تومان درآمد داشته است.

ضمناً این کانال تلگرامی موارد متعددی بابت معرفی زنان از طریق آگهی و دریافت مبالغی پس از معرفی از مردان دریافت می‌کند که ارقام زیادی نیز از همین بابت می‌گیرد. نکته قابل توجه این است که این افراد هیچ هزینه‌ای از بابت فراهم کردن خانه و غیره ندارند و عملاً کل این درآمد با یک کانال تلگرامی و یک شماره کارت بانکی و البته بهره‌کشی از تن زنانی که در شرایط بحرانی اقتصاد کشور به حاشیه رانده شده‌اند، محقق شده است. 

سایت دیگری که بیش از ۸ هزار زن در استان تهران و به طبع آن چند میلیون زن در سرتاسر ایران ذیل خود دارد، بابت عضویت طلایی ماهانه ۶۵ هزار تومان و بابت عضویت نقره‌ای ماهانه ۳۲ هزار تومان از مردان دریافت می‌کند. 

سایت دیگری که نسبتاً شهرتی مشابه سایت قبلی دارد، بابت عضویت طلایی ماهانه ۹۰ هزار تومان و عضویت نقره‌ای ماهانه ۴۷ هزار تومان از مردان دریافت می‌کند. 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024