سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.04.2021, 11:57

در حمله نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد


زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در اتفاق اخیر نطنز چندین هزار سانتریفیوژ از رده خارج شد، گفت: بخشی از تاسیسات را برای تعمیر به خارج از کشور می‌فرستند و آن قطعات با ۳۰۰ پوند مواد منفجره بر می‌گردد و سیستم امنیتی توجهی نمی‌کند.
به گزارش عصر ایران، زاکانی با اشاره به بازدید اخیر نماینگان مجلس از برخی تاسیسات نطنز گفت: بعد از بازدید از میزان خسارات وارد شده خون گریه می‌کردند. بخشی از تأسیسات کاملاً تعطیل شده و از بین رفته است.

زاکانی اشاره‌ای به زمان بازدید نمایندگان مجلس از تاسیسات نطنز نکرد. او که در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در شبکه افق سخن می‌گفت، بدون اشاره به نهاد امنیتی خاصی گفت جاسوس‌ها دارند جولان می‌دهند و این شرایط را نگران‌کننده است.

زادکانی اضافه کرد روز جمعه - دو روز پیش از انفجار - به‌منظور نظارت میدانی مجلس بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته‌ای اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کرده بودند.

فریدون عباسی: طراحی دشمن خیلی قشنگ بود

فریدون عباسی، رئيس کمیسیون انرژی مجلس درباره انفجار روز یکشنبه نطنز گفت طراحی دشمن “خیلی قشنگ” بود.

خبرگزاری “تسنیم” به نقل از رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نوشته است که خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات نطنز دو عرصه مختلف را شامل می‌شده است.

عباسی در ادامه گفته است: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیرزمین است. آن محل زیر زمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد.»

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته است که تنها امکان خرابکاری در این تاسیسات استفاده از خرابکاری سایبری و همزمان با آن خرابکاری از طریق افراد است. به باور او هماهنگ کردن چنین حمله‌ای می‌تواند ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده...آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید... دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند.»

ربیعی: در سرزمین متجاوز تلافی خواهیم کرد

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای این نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین، با محکوم کردن حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز خسارت‌هایی را به همراه آورد. اقدام علیه سایت هسته‌ای نطنز نشان دهنده شکست دشمنان پیشرفت صنعتی و سیاسی ایران است.

وی افزود: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت و تاکید برخورد جامعه بین المللی با این تروریسم هسته‌ای، حق خود برای اقدام علیه عاملین و مباشرین این حمله را محفوظ می‌داند. دولت ایران برای ناکام گذاشتن این هدف، با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم را ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در زمان مناسب خود اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز را تلافی خواهیم کرد.

ربیعی با بیان اینکه این اقدام خرابکارانه برای جلوگیری از توسعه چشمگیر کشور از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر است، اظهار کرد: این خرابکاری هرچند موقتاً آسیب‌های محدودی به فعالیت غنی سازی وارد کرده، اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب‌ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتحاذ شده از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: برای ما کاملاً روشن است که ریشه این اقدام تروریستی، عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته‌های گذشته است و هدف نهایی آن جلوگیری از ادامه این روند دیپلماتیک سازنده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته ما متعهد به تلافی هم سطح در زمان و با شدتی متناسب هستیم اما اجازه نخواهیم داد که دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.

وی گفت: از همه طرف‌های برجام و همینطور دولت آمریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می داند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.

سخنگوی دولت در ادامه  و در پاسخ به پرسشی درباره جزییات حادثه روز یکشنبه در سایت نظنز و حجم خسارات آن تصریح کرد: روز یکشنبه خرابکاری در کانال کابل‌های برق رسان به سامانه ماشین‌های سانتریفیوژ رخ داد. این یک حمله بیرونی نبوده و محل خرابکاری نیز کاملا مشخص شده است. خسارت وارد شده به سرعت قابل رفع و جبران است و پرسنل غیور سازمان انرژی اتمی در حال تلاش شبانه روزی هستند.

وی افزود: مقرر شد به جای سانتیفیوژهای IR1 سانتیفیوژهای IR6 مجددا نصب شود. قطعا هدف این تخریب‌ها از کار انداختن سانتیفیوژها بوده است و من امروز اعلام می کنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژهای ما برای همیشه خواهد چرخید، هر روز بهتر از دیروز.

ربیعی با تاکید بر اینکه هدف اصلی این خرابکاری، سیاسی است تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند، اظهار کرد: تجربه به ما نشان می دهد هرگاه در عرصه جهانی گامهای موثری را بر می داریم دشمن استراتژیک ایران و مردم ایران کینه‌توزانه علیه منافع ملت به اعمال تروریستی ناجوانمردانه دست می زند.

سخنگوی دولت هدف این گونه تخریب‌ها را هم حمله به توانایی‌های فنی و هم حمله به توانایی‌های سیاسی ایران دانست و گفت: آنها به دنبال تضعیف روحیه جوانان غیور در صنعت هسته‌ای و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم هستند ولی ما قطعا پاسخ محکم خواهیم داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024