سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.04.2021, 15:30

اتحادیه اروپا هشت مقام و سه نهاد ایرانی را تحریم کرد


اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه نام هشت تن از مقام‌های نظامی، امنیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقش آنها در نقض حقوق بشر در ایران و مشارکت در سرکوب خشونت‌بار  اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ تحریم کرد.

حسین سلامی،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران،‌ غلامرضا سلیمانی،‌ رییس سازمان بسیج مستضعفین، حسین کرمی، فرمانده یگان ویژه ناجا، محمد پاکپور،‌ فرمانده نیروی زمینی سپاه، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان، ‌از جمله افراد تحریم‌شده هستند.

غلامرضا ضیایی،‌ رییس وقت زندان اوین نیز از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است. نام لیلا واثقی،‌ فرماندار شهر قدس نیز در میان افراد تحریم‌شده قرار دارد. لیلا واثقی همان فردی است که در آبان ۹۸ جلوی دوربین شبکه‌های خبری اعلام کرد که او دستور شلیک به معترضان در محل فرمانداری را داده بود.

از سوی دیگر سه زندان اوین، فشافویه و رجایی‌شهر هم سه نهادی معرفی شده‌اند که در نقض حقوق بشر و نگهداری معترضان هدف این تحریم‌ها خواهند بود.

دارایی‌های تحریم‌شدگان در قلمرو اتحادیه اورپا توقیف می‌شود و سفر آنها به کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع خواهد بود. هم‌چنین صادرات تجهیزاتی به ایران است که ممکن است در سرکوب داخلی مورد استفاده قرار گیرد، ممنوع خواهد شد.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز دهها مقام وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را به دلیل دست‌داشتن در نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی تحریم کرده بود. با تحریم‌های امروز، شمار افراد و مقام‌های ایرانی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به ۸۹ نفر و تعداد نهادهای تحریم‌شده نیز به چهار مورد افزایش پیدا می‌کند.

در جریان اعتراض‌های آبان سال ۱۳۹۸ که در پی گران‌شدن ناگهانی قیمت بنزین در بسیاری از شهرهای ایران به‌وجود آمد صدها نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولتی ایران تعداد قربانیان سرکوب خونین آبان ۹۸ را بیش از ۱۵۰۰ نفر گزارش کرد. سازمان عفو بین‌الملل بیش از ۳۰۰ تن از قربانیان را شناسایی کرده است.


ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی امشب (دوشنبه) در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن‌ را بی‌‌اعتبار می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدون شک اقداماتی از این دست از سوی مدعیان و موعظه گران دروغین حقوق بشر که با انگیزه‌های سیاسی، نه تنها در برابر نقض حقوق مردم ایران تحت تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا سکوت کرده و تنها به اظهار تاسف بسنده کردند، بلکه با آن همراهی کردند، مردود بوده و موجب بی‌آبرویی هرچه بیشتر سوءاستفاده کنندگان از مفاهیم‌ والایی چون حقوق بشر است.

خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از  این گفت‌وگوها، به ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های متقابل را در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در دست بررسی دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024