سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.04.2021, 9:06

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دچار حادثه شد

صالحی حادثه نطنز را "تروریسم هسته‌ای" اعلام کرد


سخنگوی سازمان انرژی اتمی از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیاست غنی‌سازی نطنز خبر داد و گفت: علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی،  بهروز کمالوندی، از وقوع حادثه‌ در بامداد امروز در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت: خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: بامداد امروز حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی سازی نطنز رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

کمالوندی در پاسخ به این که تجهیزات آسیب دیدن یا خرابکاری بوده است؟گفت: الان اطلاعات بیشتری نداریم.

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران، در واکنش به این حادثه در حساب توییتر خود نوشته است که “این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است”.

صالحی: حق ایران برای اقدام علیه عاملان تروریسم هسته‌ای محفوظ است

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به حادثه امروز در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می دارد.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) ۲۲ فروردین ماه در واکنش به حادثه امروز در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه است.

صالحی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برای ناکام گذاشتن اهداف آمران این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته ای از یک سو و گسترش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

کار اسرائیل بوده؟

در حالی که هنوز مقام‌های حکومت ایران ابعاد و جزییات دقیق حادثه بامداد یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز را اعلام نمی‌کنند، روزنامه جروزالم‌پست نوشته این اتفاق احتمالا با حمله سایبری اسرائیل رخ داده است.

جروزالم پست نوشت ماجرای روی داده در تاسیسات هسته‌ای نطنز «حادثه» نبوده و بسیار سنگین‌تر از آنچه که حکومت ایران به مردم می‌گوید است.

شبکه دولتی «کان» اسرائیل روز یکشنبه، ۲۲ فروردین، خبر داد که «حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه «حمله جدید سایبری این کشور به ایران» بوده است.

این شبکه منبع خبر خود را اعلام نکرده، ولی در توضیح این حادثه یادآوری کرده است که کارگزاری کرم رایانه‌ای استاکس‌نت در آغاز دهه گذشته، «کار اسرائیل» بود و موجب «اخلال جدی» در کار سانتریفیوژهای نطنز شد.

این حادثه یک روز پس از تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای جدید، از جمله IR6 به دستور حسن روحانی در این تاسیسات رخ داده است. هنوز روشن نیست حادثه پیش‌آمده با آغاز به کار آبشارهای جدید غنی‌سازی مرتبط است یا نه.

روز شنبه ۲۱ فروردین، حسن روحانی، رئيس‌جمهور دستور داد تا تزریق اورانیوم به سه زنجیره جدید از سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز آغاز شود. بنابر گزارش رسانه‌های ایران، در پی دستور روحانی، گاز اورانیوم به ۱۶۴ سانتریفیوژ از نوع «IR6» و ۳۰ سانتریفیوژ از نوع «IR5» و ۳۰ سانتریفیوژ «IR6S» تزریق شد.

حسن روحانی دیروز همچنین از راه‌اندازی خط تولید سانتریفیوژهای جدید IR-9 خبر داد. او گفت با این سانتریفیوژهای پیشرفته ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را تسریع کند.

تابستان سال گذشته در همین تاسیسات نطنز سالن مونتاژ سانتریفیوژ  منفجر شد و تجهیزات و سانتریفوژهای آماده شده در آن که گفته می‌شد از نوع «IR6» بودند ار بین رفتند. این حادثه این خرابکاری عمدی بود. ظاهرا ابعاد ماجرا برای حکومت روشن است اما افکار عمومی در جریان قرار نگرفته است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی دچار حادثه شد

به گزارش رکنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بازدید امروز خود از مجتمع غنی‌سازی نطنز دچار حادثه شد.

بهروز کمالوندی که صبح امروز به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دکتر صالحی برای بازدید از حادثه صورت گرفته در مجتمع نطنز  به کاشان سفر کرده بود در حین بازدید دچار حادثه و راهی بیمارستان فوق تخصصی یثربی کاشان شد.

این حادثه درحین بازدید و سقوط از ارتفاع هفت متری بوقوع پیوسته است.

دکتر مروجی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اعلام این خبر گفت: حال عمومی سخنگوی سازمان انرژی اتمی مساعد می‌باشد و در این حادثه مچ پا و سر وی دچار شکستگی شده است.

دکتر علیرضا مروجی افزود: هم اکنون دکتر کمالوند در بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان بستری و تحت مراقبت هستند.

بامداد امروز حادثه‌ای تروریستی در تأسیسات برق مجتمع غنی سازی نطنز اتفاق افتاد که رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی برای بررسی موضوع به کاشان سفر کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024