سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.04.2021, 11:05

سخنرانی رهبر «جنبش اسلامی» در اسرائیل به‌زبان عبری


میدل ایست نیوز: با گذشت چند روز از مشخص شدن نتایج انتخابات اسرائیل، هنوز به نظر نمی‌آید که هیچ طرفی توانسته باشد منصب نخست وزیری را برای خود تضمین کند.

تا اینجای کار «بنیامین نتانیاهو» توانسته حمایت سه حزب دست راستی را جلب کند و همچنان برای متقاعد کردن حزب یمینا (۷ کرسی) به ریاست «نفتالی بنت» تلاش می‌کند. او روز جمعه جلسه‌ای سه ساعته با بنت داشت و گفته می‌شود که پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای مانند پُست قائم مقام نخست وزیر یا وزیر امنیت و ۵ وزارتخانه را به وی داده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو در دیدار با «منصور عباس»، رئیس جنبش اسلامی، او را به برداشتن «گام‌هایی برای تقویت اعتماد متقابل» متقاعد کرد. عباس بعد از دیدار با نتانیاهو یک سخنرانی به زبان عبری ایراد کرد که همه تلویزیون‌های اسرائیل با قطع برنامه‌های خود آن را به صورت زنده پخش کردند.

او در سخنرانی خود تلاش کرد که از نگرانی‌های احزاب دست راستی اسرائیل کم کند. او همچنین همزمانی عید پسح یهودی و عید پاک مسیحی و ماه رمضان را به فال نیک گرفت و گفت که امیدوار به «زیست مشترک بر اساس احترام متقابل به حقوق همگان» است و خطاب به اسرائیلیان افزود که «وجوه اشتراک ما بیش از وجوه اختلاف است».

عباس خود را «عرب مسلمان شهروند اسرائیل و رئیس بزرگ‌ترین گروه سیاسی در جامعه عربی اسرائیل» معرفی کرد و گفت که «شجاعانه دیدگاهی مشخص درباره امنیت و صلح متقابل و تسامح میان ملت‌ها» دارد و «دست خود و همراهانش را به سوی همکاری برای زیست مشترک» دراز می‌کند.

او متوجه بود که هیچ حرفی نزند که خلاف تمایلات گروه‌های راست افراطی که مخالف ائتلاف جنبش اسلامی با نتانیاهو هستند باشد برای همین هیچ اشاره‌ای به اشغالگری و شهرک‌سازی نکرد و حتی خود را فلسطینی نخواند.

این اظهارات موجی از خشم را در میان اعراب برانگیخت و کارزاری بزرگ علیه وی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاد، با این همه به نظر می‌آید که سخنان وی تأثیر خود را نهاده است. یکی از نزدیکان نتانیاهو در مصاحبه‌ای سخنرانی عباس را «سخنرانی بنیان گذار مرحله‌ای جدید» خواند.

البته گروه‌های راستی افراطی از مواضع سرسختانه خود در مخالفت با ائتلاف نتانیاهو با جنبش اسلامی کوتاه نیامده و به انتقادهای خود ادامه می‌دهند.

با این همه به نظر می‌آید نتانیاهو در پی جلب موافقت منصور عباس و به دست آوردن ۵۶ کرسی در مجلس است. از سوی دیگر چهره‌های عرب و مسلمان در اسرائیل از منصور عباس خواسته‌اند که بی‌طرفی خود در روند تشکیل دولت را حفظ کند و از نخست وزیری کسی حمایت نکند.

«عادل بدیر» شهردار کفر قاسم و از نزدیکان منصور عباس تأکید می‌کند که هدف وی تبدیل شدن به یک عنصر تصمیم‌ساز در اسرائیل و پایان دادن به وضعیت خواهش و تمنا برای دستیابی به حقوق شهروندی فلسطینیان است.

او گفت که عباس در پی رسیدن به مقام وزارت در دولت نتانیاهو نیست بلکه می‌خواهد جایگاه اعراب در دولت اسرائیل را تثبیت کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024