سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.04.2021, 22:02

استقبال کاخ سفید از انجام گفتگوهای غیرمستقیم با ایران


کاخ سفید از انجام گفتگوهای غیرمستقیم با ایران در وین استقبال کرده و آن را یک گام ابتدایی در مسیری که بالقوه سازنده است می‌داند.

به گزارش صدای آمریکا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۱۳ فروردین در کنفرانس خبری خود به برگزاری جلسه حضوری هفته آینده طرف های برجام در پایتخت اتریش اشاره کرد و گفت که آمریکا دیدگاه کاملا واقع‌بینانه‌ای به روند دیپلماتیک دارد و انتظار ندارد نشست وین منجر به مذاکرات مستقیم شود. 

به گفته خانم ساکی، آمریکا می‌داند که این مسیر دیپلماتیک، طولانی است و به وجود موانع در آن واقع بین است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «اتحادیه اروپا اعلام کرده است در چارچوب این گفتگو، کارگروه‌هایی تشکیل خواهد شد که هدف آنها ارائه گام هایی است که ایران برای بازگشت به پیروی کامل از برجام، و آمریکا نیز برای کاهش تحریم ها بر می دارند.»

روز جمعه نمایندگانی از اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، و همچنین نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، و ایران شرکت داشتند.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نشست روز جمعه اعضای حاضر در توافق هسته‌ای با ایران، گفت ایالات متحده هرچند پیش‌بینی نمی‌کند که مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود اما ایالات متحده آماده گفتگوی مستقیم با ایران است.

از سوی دیگر، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکراتها تشکیل می‌دهند، روز جمعه در توئیتی آغاز گفتگوهای مجدد برجام در وین را یک «گام مهم» عنوان کرد.

در این توئیت آمده: این یک مرحله مهم، اگرچه مقدماتی است. رویکرد دیپلماتیک سختگیرانه و هوشمند در هماهنگی نزدیک با متحدان اروپایی و شرکای منطقه‌ای ما بهترین راه برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و بازگرداندن پیروی کامل به برجام است.


رابرت مالی: مذاکرات آتی در وین اما دشوار است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مذاکرات هفته آینده در وین را نخستین قدم دانست که دشوار اما در مسیر درست است.

به گزارش ایرنا، رابرت مالی روز جمعه پس از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام و موافقت اعضای آن برای مذاکره حضوری در سه‌شنبه آینده در وین، در یادداشت توئیتری این موضوع را مطرح کرد.

وی افزود: هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی صحبت می‌کنیم تا درباره آنچه ایران و ایالات متحده برای از سرگیری انطباق با برجام باید انجام دهند، تبادل نظر کنیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: این نخستین قدم است. بحث‌های پیش رو دشوار اما در مسیر درست است.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما توافق کرده‌ایم که در مذاکرات با شرکای اروپایی، روسی و چینی خود شرکت کنیم تا موارد مربوط به بازگشت متقابل به پیروی از برجام با ایران را شناسایی کنیم.

در این بیانیه آمده است: این روزها، روزهای ابتدایی است و ما پیشرفت فوری را پیش‌بینی نمی‌کنیم زیرا بحث‌های دشواری در پیش است  اما ما معتقدیم که این یک گام سازنده رو به جلو است.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: این گفت‌وگوها پیرامون گروه‌های کاری است که اتحادیه اروپا با سایر شرکت کنندگان باقیمانده در برجام از جمله ایران تشکیل می دهد. موارد اصلی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، گام‌های اقدامات هسته‌ای است که ایران برای بازگشت به انطباق با مفاد برجام و گام‌های آمریکا برای کاهش تحریم‌هایی است که باید برای بازگشت به انطباق انجام دهد.

این بیانیه تصریح کرده است: ما در حال حاضر پیش‌بینی نمی‌کنیم که مذاکرات مستقیم بین ایالات متحده و ایران از طریق این روند انجام شود، گرچه ایالات متحده همچنان برای آن آماده است. این گفت‌وگوها در ۶ آوریل در اتریش آغاز می‌شود.


بیانیه پایانی هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام

در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این نشست را بر عهده داشت با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضا برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است؛ نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز جمعه، ۲ آوریل (برابر با ۱۳ فروردین ۱۴۰۰) بصورت مجازی برگزار شد. مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است.

این بیانیه می‌افزاید؛ کمیسیون مشترک، به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپا، جوسپ بورل و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار گردید.

بیانیه یادشده حاکیست؛ اعضا در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند و آمادگی خود را جهت بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند. آن‌ها همچنین بر تعهدشان جهت حفظ برجام تاکید کرده و سازوکارهایی جهت تضمین اجرای کامل و موثر آن را مورد بحث قرار دادند.

این بیانیه می‌افزاید؛ اعضا موافقت کردند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به لغو تحریم‌ها و (اقدامات) هسته‌ای را از جمله از طریق تشکیل جلسات گروه های کارشناسی مشخص کنند. در این زمینه‌، هماهنگ کننده تماس‌های جداگانه خود را با همه اعضای برجام، و با ایالات متحده در وین افزایش خواهد داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024