سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.03.2021, 18:06

کشف «مواد هسته‌ای خطرناک» در جنوب لبنان


شورای عالی دفاع لبنان پس از جلسه جمعه ۲۶ مارس ۲۰۲۱، در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا، اعلام کرد که کارشناسان سازمان انرژی اتمی لبنان «مواد هسته‌ای با درجه خلوص بالا» در تأسیسات زهرانی واقع در جنوب لبنان پیدا کرده‌اند.

به گزارش العربیه، شورای عالی دفاع تأکید کرد که این «مواد هسته‌ای با درجه خلوص بسیار بالا است و باید در مورد آن اقدام فوری انجام شود.»

حسن دیاب نخست‌وزیر  پیشبرد امور لبنان که تا تشکیل کابینه جدید اداره کشور را بر عهده دارد،  اعلام کرد که «مواد هسته‌ای و شیمیایی خطرناک» در انباری در پالایشگاه زهرانی این کشور  کشف شده است.

وی گفت پس از بررسی شرکت آلمانی «کومبی لیفت» درباره این مواد، بازرسان هسته‌ای کشور نیز تایید کرده‌اند که این مواد از نوع هسته‌ای است.

در این رابطه وزیر نیرو، مامور «اتخاذ اقدامات لازم با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه، به ویژه سازمان انرژی اتمی لبنان، برای انبار کردن مواد بسیار خطرناک، پس از خارج ساختن این مواد از تأسیسات نفتی یا هر مکان دیگر» شد.

سازمان انرژی اتمی لبنان نیز عهده‌دار تکمیل ارتباطات برای یافتن راه حل نهایی برای پسماندهای رادیواکتیو انبار شده در مقر این سازمان شد.

شرکت آلمانی «کومبی‌لیفت» (COMBILIFT) اخیرا در گزارشی از وجود مواد شیمیایی خطرنک در انبار داخلی تأسیسات نفتی «الزهرانی» خبر داده بود. با ورود اداره انرژی هسته‌ای لبنان بعد از این گزارش معلوم گردید که این مواد هسته‌ای با خلوص بالا امنیت منطقه را تهدید می‌کند و باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری شود.

کشف مواد هسته‌ای خطرناک در جنوب لبنان در حالی است که حدود هشت ماه پیش انفجار مهیب مواد شیمیایی در بندر بیروت منجر به کشته شدن نزدیک ۲۰۰ نفر شد. مواد شیمیایی آمونیوم نیترات که به صورت غیرایمن، برای سال‌ها در این بندر ذخیره شده بود، ماه اوت پارسال منفجر شد.

بعداز این حادثه شرکت کومبی لیفت مسئول تحقیق پیرامون آشکارسازی مواد خطرناک در بندر بیروت شد. این شرکت می‌گوید تاکنون ۵۸ کانتینر از مواد خطرناک کشف کرده است. قرار است لبنان ۲ میلیون دلار از بابت انتقال این مواد برای شرکت آلمانی پرداخت کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024