سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.03.2021, 15:58

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:


رادیو فردا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اگرچه مشکل، اما امکان‌پذیر است.

رافائل گروسی روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان اروپا گفت ایران و آمریکا برای احیای برجام باید آماده مذاکره شوند.

او با این حال اعلام کرد حتی اگر با سرعت معجزه‌آسایی همین فردا طرفین به برجام بازگردند، موضوعات زیادی وجود دارد که باید حل شوند.

ایران از اردیبهشت ۹۸، درست یک سال بعد از خروج دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود در برجام عدول کرد.

آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه امسال اعلام کرد که آماده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌هاست اما خواستار مذاکره مستقیم با ایران شده و می‌گوید جمهوری اسلامی باید اول به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد.

ایران مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و خواستار لغو تحریم‌ها برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود شده است.

مدیرکل آژانس در بخش دیگری از اظهارات روز سه‌شنبه خود با اشاره به افزایش حجم و درجه غلظت ذخایر اورانیوم ایران طی دو سال گذشته می‌گوید در این مدت ایران ظرفیت غنی‌سازی و توان هسته‌ایش را گسترش داده و محدودیت‌هایی برای بازرسی از تاسیسات اتمی خود اعمال کرده است.

آقای گروسی روز یکشنبه نیز گفته بود که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی غنی‌سازی شده ایران به ۲۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۳.۷ درصد آن به ۳۰۰۰ کیلوگرم رسیده است.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد و غنی‌سازی بیش از این میزان ممنوع است.

آقای گروسی روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان اروپا درباره پافشاری ایران برای لغو تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای گفت: این موضوع «رقص تانگو دو نفره است».

او اظهار داشت: با هر دو کشور ایران و آمریکا طبق «نقش بی‌طرفانه آژانس» گفت‌وگوهایی داشته است و فکر می‌کند بازگشت ایالات متحده به برجام «امکان‌پذیر» است: «آن‌ها می‌خواهد برگردند اما هنوز مسائل زیادی است که باید روشن شود. پس غیرممکن نیست اما مشکل خواهد بود».

او با اشاره به محدودیت‌های ایران در مسیر بازرسی‌های آژانس از اوایل اسفندماه گفت جمهوری اسلامی فرصتی سه ماهه داده است تا تحریم‌ها لغو شود و اکنون امید می‌ر‌ود که طرفین در فرصت باقی‌مانده یا به توافق برسند یا حداقل برای رسیدن به توافق گام بردارند.

ایران در این مدت تنها اجازه می‌دهد فعالیت‌هایش در سایت‌های هسته‌ای در دوربین‌های نصب شده آژانس ذخیره شود.

در این مدت آژانس نه به این تاسیسات و نه به اطلاعات دوربین‎‌ها دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‎‌ماند. اگر پس از سه ماه تحریم‌‎ها به طور کامل لغو شد ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‎‌گذارد وگرنه اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

گروسی نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است بازرسی‌ها محدود شده و مانند قبل نیست، اما فعالیت‌ها در دوربین‌ها ضبط می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024