سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.03.2021, 14:07

وزرای خارجه آمریکا و چهار متحد اروپایی:


وزرای خارجه آمریکا و چهار متحد اروپایی آن روز دوشنبه ۲۵ اسفند در دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه طرح دمشق برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری میلادی را متضمن حقوق مردم این کشور ندانستند.

به گزارش رادیو فردا، بیانیه وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا تاکید می‌کند که چنین انتخاباتی نه آزاد خواهد بود و نه عادلانه و همچنین نباید به نرمال‌سازی روابط کشورها با حکومت اسد منجر شود.

پیش‌بینی می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری سوریه دو تا سه ماه آینده برگزار شود در حالی که تاکنون تلاش‌ها برای دستیابی به توافق و صلح در این کشور ناکام مانده است.

بیانیه وزرای خارجه کشورهای یادشده نیز تصریح می‌کند که «هر فرایند سیاسی به مشارکت همه مردم سوریه، از جمله مهاجران و آوارگان سوری نیاز دارد تا بدین طریق صدای همه آنها شنیده شود».

آتش جنگ داخلی سوریه ۱۰ سال قبل در چنین روزی با سرکوب خونین تظاهرات صلح‌طلبانه مخالفان حکومت بشار اسد برافروخته شد که تا به امروز ادامه دارد. برآوردهای گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه حاکی از آن است که طی این جنگ بیش از ۳۸۸ هزار نفر کشته شده‌اند که حدود ۱۱۷ هزار نفر آنان شهروندان غیرنظامی بودند.

وزرای خارجه پنج کشور غربی در بیانیه خود به دیگر تبعات این جنگ از جمله فروپاشی اقتصاد سوریه و پناه بردن میلیون‌ها سوری به کشورهای همسایه پرداخته‌اند، به علاوه شرایط وخیم بسیاری از شهروندانی که در کشور خود مانده‌اند به طوری که حدود ۱۳میلیون نفر آنها نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

این بیانیه تاکید دارد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و حامیان او مسئول سال‌ها جنگ و رنج ناشی از آن هستند که به ملت سوریه تحمیل شده است.

آنتونی بلینکن، دومنیک راب، هایکو ماس، ژان ایو لودریان و لوئیجی دی مایو در ادامه این بیانیه خاطرنشان ساخته‌اند که دولت‌های متبوع آنها از دادگاه‌های ملی و بین‌المللی برای انجام تحقیقات و پیگیری جرایم جنگی در سوریه استقبال می‌کنند.

اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات جنایت و شکنجه توسط عوامل حکومت سوریه اردیبهشت ماه امسال در آلمان برگزار شد که طی آن دو مامور اطلاعاتی سابق دولت سوریه محاکمه شدند. همچنین در دیوان بین‌المللی کیفری و محاکم قضایی فرانسه نیز پرونده‌های شکایت از بشار اسد به اتهام «جنایت علیه بشریت» گشوده شده است.

بشار اسد از سال ۲۰۰۰ و در پی درگذشت پدر خود، حافظ اسد، قدرت را در سوریه در اختیار دارد. او طی جنگ داخلی ۱۰ ساله متوسل به کمک‌های روسیه و ایران شد و در برابر نیز به‌ویژه ترکیه و عربستان سعودی به حمایت از شورشیان پرداختند. این میان شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه ۲۲۵۴ یک نقشه راه بین‌المللی برای صلح در سوریه را تصویب کرد که هیچ گاه اجرا نشد.

بیانیه وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز به قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل اشاره دارد و می‌گوید این کشورها خود را متعهد به پی‌گیری راه‌حلی برای دستیابی به صلح در سوریه می‌دانند.

امضاکنندگان بیانیه در نهایت تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند اجازه دهند این تراژدی یک دهه دیگر هم به درازا بینجامد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024