چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.03.2021, 12:51


ایران امروز: دولت روسیه روز جمعه ۲۲ اسفند/حوت (۱۲ مارس) اعلام کرد که از تشکیل دولتی موقت و فراگیر در افغانستان با مشارکت همه گروه‌ها از جمله طالبان برای اداره این کشور استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم زاخاروا که کم‌تر از یک هفته پیش از برپایی نشستی در مسکو با مشارکت احزاب و نیروهای مختلف سیاسی در افغانستان از جمله نمایندگان طالبان سخن می‌گفت، خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: «تشکیل یک دولت موقت و فراگیر راه حلی منطقی برای ادغام طالبان در حیات سیاسی افغانستان به شمار می‌رود.»

طرح تشکیل دولت ائتلافی موقت و سپس برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی جدید، پیشنهاد آمریکا برای حل بحران جنگ داخلی افغانستان است و روسیه در واقع از طرح پیشنهادی آمریکا حمایت می‌کند.

این طرح، یعنی طرح تشکیل دولت ائتلافی موقت با مشارکت همه‌طرف‌های درگیر در بحران و سپس برگزاری انتخابات، هم‌اکنون در لیبی به اجرا گذاشته شده و دولت موقت نیز  چهارشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۱ موفق شد رای اعتماد بگیرد. این نخستین نتیجه مثبت در لیبی این امیدواری را به وجود آورده که آغاز کار این دولت، آغاز فرایند پایان جنگ داخلی در لیبی و برقراری صلح و ثبات در این کشور پس از بیش از ۱۰ سال بحران و جنگ داخلی باشد.

به‌نظر می‌رسد اجرای این طرح در مورد بحران یمن نیز  کلید خورده و احتمالا مذاکرات مقدماتی نیز در این باره آغاز شده است. حملات حوثی‌ها به مارب و نیز حملات هوایی به برخی مراکز عربستان، تلاش شورشیان حوثی برای یافتن موقعیت بهتر در مذاکرات آتی است؛ اما ظاهرا اشتهای زیادی آنها عربستان را به فکر  استفاده از امکانات ترکیه از جمله پهپادهای جنگی این کشور برای مهار شورشیان انداخته است.

نوبت بعدی و شاید هم هم‌زمان برای به اجرا گذاشتن طرح «دولت ائتلافی موقت و سپس برگزاری انتخابات بر اساس قانون اساسی جدید» سوریه باشد. مذاکرات سه‌جانبه میان وزیران خارجه روسیه، ترکیه و قطر در دوحه و اعلام اینکه این سه کشور در تلاش‌اند تا برای جنگ ده ساله سوریه به راه حل سیاسی برسند، در این چارچوب می‌توان دید.

ترکیه، آوریل میزبان مذاکرات صلح افغانستان

امروز هم‌زمان وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد میزبانی دور جدیدی از مذاکرات صلح افغانستان را در آوریل سال جاری میلادی در استانبول دارد.

خبرگزاری رویترز نوشته است، اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از آن مطرح شد که آمریکا با مقام‌های افغانستان، رهبران طالبان و سایرین پیش نویس طرح صلحی را به اشتراک گذاشته و خواستار جایگزین شدن دولت کنونی افغانستان با یک دولت موقت اشتراکی در انتظار انتخابات بر اساس قانون اساسی جدید شده است.

هم‌چنین اعلام شده آنکارا قصد دارد تا یک فرستاده ویژه در امور افغانستان منصوب کند.

خبرگزاری تاس روز سه شنبه اعلام کرد، روسیه نیز قصد دارد تا یک کنفرانس را درباره افغانستان اواخر ماه جاری میلادی در مسکو برگزار کند.

در همین حال، حمید تهذیب، یکی از معاون‌های سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز گفت: دولت کابل نیز در کنفرانس بین‌المللی افغانستان که ۱۸ مارس در مسکو برگزار می‌شود، شرکت می‌کند اما سطح این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: رایزنی‌ها در دولت کابل برای تصمیم گیری درباره شرکت در این کنفرانس ادامه دارد. با توجه به نشست قریب‌الوقوع در مسکو درباره افغانستان که در تاریخ مذکور برگزار می‌شود، این مساله واضح است که دولت افغانستان از هرگونه تلاش برای ایجاد صلحی بادوام در این کشور استقبال می‌کند.

این سخنگو افزود: دولت کابل همچنین تلاش‌های کشورهایی چون آمریکا، ترکیه و روسیه را درباره صلح افغانستان به رسمیت می‌شناسد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024