سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.03.2021, 21:19


وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای که عصر سه‌شنبه ۱۹ اسفند منتشر کرد، از تحریم دو مقام ایرانی به خاطر نقض حقوق بشر خبر داد. این نخستین تحریم آمریکا علیه مقامات جمهوری اسلامی از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن است.

به گزارش صدای آمریکا،  بر این اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، علی همتیان و مسعود صفدری از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق بند ۷۰۳۱ قانون وزارت خارجه و برنامه های مرتبط، تحت تحریم قرار گرفتند و این افراد و خانواده‌شان واجد شرایط ورود به آمریکا نخواهند بود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که همزمان با اعلام این تحریم روی سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، گفت: «امروز در نشست شورای حقوق بشر در ژنو ما نگرانی‌هایمان را درباره بدرفتاری‌های حکومت ایران با شهروندانش از جمله بازداشت ناعادلانه عده زیادی از شهروندان در شرایط اسفناک را بیان کردیم.»

آقای بلینکن افزود: ما به بررسی ابزارهای مقتضی برای افزایش هزینه بر کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، ادامه می‌دهیم. ایالات متحده به حمایت از حقوق مردم ایران ادامه داده و از دولت جمهوری ایران می‌خواهد با مردم خود با احترام و در شأن آن‌ها رفتار کند.

بلینکن گفت بر همین اساس آمریکا دو مقام سپاه پاسداران به نام‌های «علی همتیان» و «مسعود صفدریان» را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا گفته این افراد و بستگانشان  قادر به ورود به خاک ایالات متحده نخواهند بود.

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو که به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران اختصاص داشت، نماینده آمریکا به بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و هزاران ایرانی درجریان اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرد و گفت شرایط زندان‌ها اسفناک است. نماینده آمریکا اعدام جاوید دهقان و روح الله زم را محکوم کرد و گفت ایران باید سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران، وکلا، و اقلیتهای مذهبی را پایان دهد و به حق آزادی بیان احترام بگذارد.

همچنین صبح امروز وزیر خارجه ایالات متحده در چهاردهمین سالگرد ربوده شدن رابرت لوینسون مامور بازنشسته آمریکایی در ایران در بیانیه‌ای گفت ایالات متحده هیچ‌گاه باب لوینسون را فراموش نخواهد کرد.

آقای بلینکن در بیانیه‌ای که بر روی سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، گفت: ما از دولت ایران می‌خواهیم پاسخ معتبری درباره اتفاقاتی که برای باب لوینسون افتاده، بدهد و همچنین فوری همه شهروندان ایالات متحده که ناحق در ایران به اسارت گرفته شده‌اند را آزاد کند. اقدام شنیع بازداشت‌های ناعادلانه در ازای دستاوردهای سیاسی باید فوری متوقف شود.

هفته گذشته نیز دولت بایدن در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد. در بیانیه بایدن آمده بود: «اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران، همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده به شمار می‌آیند.»

او سپس خاطرنشان کرد: «بنا به این دلایل تشخیص من این است که لازم است وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ در قبال ایران ادامه یافته و تحریم‌های جامع وضع‌شده علیه ایران برای رسیدگی به این تهدید حفظ شوند.»


تصاویر دو بازجوی تحریم‌شده که خبرگزاری هرانا منتشر کرده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024