چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.03.2021, 19:19


عفو بين‌الملل

خلاصه‌ی اظهارات برخی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست امروز (سه‌شنبه ۹ مارس ۲۰۲۱) این شورا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران:

* آلمان وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم می‌خواند و به شدت نگران تعداد بالای اعدام‌ها است، از جمله اعدام معترضان و اقلیتها. متاسف است که هیچ تحقیقی در مورد استفاده بی‌ضابطه از قوای قهریه در جریان اعتراضات آبان ۹۸ انجام نشده و خواهان رفع تبعیض بر اساس جنسیت و گرایش جنسی است.

* فرانسه خواهان بررسی قوانین خانواده و کیفری برای پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران است. می‌گوید بازداشت‌های خودسرانه و نقض اصول دادرسی عادلانه باید پایان یابد. ایران باید مدافعان محیط زیست و مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد کند و به اعدامهای بی ضابطه و اعدام کودکان خاتمه دهد.

* استرالیا از رویه ادامه‌دار اعدام کودک-مجرمان و اینکه سن قانونی ازدواج همچنان ۱۳ سال است به شدت نگران است. ایران باید به معاهده حقوق کودک احترام بگذارد، آزار مدافعان حقوق بشر و خانواده‌هایشان را متوقف کند، نهادهای امنیتی را پاسخگو نگه دارد، و تبعیض علیه اقلیتهای قومی، مذهبی و جنسی را متوقف کند.

* بلژیک درباره سرنوشت بیش از ۸۹ مجرم-کودک در صف اعدام نگران است. ایران باید استفاده از مجازات اعدام از جمله علیه معترضان را پایان دهد، سرکوب مدافعان حقوق بشر را متوقف کند و قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در حوزه‌های ازدواج، طلاق ، حضانت و ارث را لغو کند. بلژیک در مورد آمار خشونت علیه زنان از گزارشگر ویژه ایران سوال می‌پرسد.

* هلند برخورد خشونت آمیز حکومت در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را به شدت محکوم می‌کند و از اینکه تا امروز هیچ تحقیقاتی در این خصوص‌ انجام نشده و نیروهای امنیتی پاسخگو نشده‌اند ابراز تأسف  و نگرانی می‌کند. هلند همچنین در مورد تعداد بالای اعدامها، از جمله اعدام کودکان مجرمان، نگران است و خواهان لغو مجازات اعدام است.

* آلبانی می‌گوید ایران کسانی را  که جرات مخالفت با حکومت دارند به صورت سازمان یافته به قتل می‌رساند و شرایط زندان‌ها را اسفناک توصیف می‌کند. آلبانی در همه شرایط مخالف مجازات اعدام است و نگرانی عمیق خود در خصوص تبعیض علیه زنان و دختران، به ویژه ازدواج کودکان را اعلام می‌کند.

* انگلستان می‌گوید ایران همچنان حقوق بشر مردم خود را نقض می‌کند و از جمله به برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان، بازداشتهای خودسرانه، و تعداد بالای اعدام‌ها اشاره می‌کند. ایران باید تبعیض علیه زنان و دختران و آزار و اذیت اقلیتها از جمله بهائیان و نوکیشان مسیحی را پایان دهد.

* نیوزیلند با مجازات اعدام در همه شرایط مخالف است و از اینکه در ایران برای طیف گسترده‌ای از جرایم و همینطوز علیه کودک-مجرمان مجازات اعدام اعمال می‌شود متاسف است. رویه استناد به اعترافات اجباری موجب نگرانی است. آزار و بازداشت وکلا و روزنامه نگاران و تبعیض علیه اقلیت‌ها باید متوقف شود.

* ایرلند می‌گوید ایران حقوق آزادی بیان، تشکل و تجمع را نقض می‌کند. روزنامه‌نگاران و سایر کسانی که به شکل بی‌ضابطه بازداشت شده‌اند باید آزاد شوند. ایرلند تداوم استفاده از مجازات اعدام از جمله در مورد کودک مجرمان را به شدت محکوم می‌کند و نگران تبعیض علیه اقلیت‌ها به ویژه بهائیان است.

* آمریکا به بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و هزاران ایرانی درجریان اعتراضات آبان ۹۸ اشاره می‌کند و می‌گوید شرایط زندان‌ها اسفناک است. آمریکا اعدام جاوید دهقان و روح الله زم را محکوم می‌کند و می‌گوید ایران باید سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران، وکلا، و اقلیتهای مذهبی را پایان دهد و به حق آزادی بیان احترام بگذارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024