سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.03.2021, 9:30


چهاردهم اسفند ۹۹، پنجاه و چهارمین سالروز در گذشت دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران است. او در زمان انقلاب ‏مشروطیت در دوران جوانی و در سن ۲۴ سالگی، در جرگه آزادیخواهان، حضوری فعال داشت. در سال ۱۲۹۹ با کودتای ‏سوم اسفند رضاخان و سید ضیاء به اعتراض برخاست و دعوت کودتاچیان برای وزارت در کابینه کودتا را رد کرد. در ‏روز نهم آبان ۱۳۰۴ در مجلس پنجم، در کسوت نمایندگی مجلس با سلطنت رضا خان به دلیل دور شدن کشور از حاکمیت ‏ملی و آزادی، شجاعانه مخالفت کرد. و تا شهریور ۱۳۲۰ و سقوط رضا شاه در تبعید یا زندان به سر برد.

پس از دوره رضا ‏شاهی، او در انتخابات دوره چهاردهم مجلس شورای ملی به عنوان نماینده اول مردم تهران به صندلی مجلس تکیه زد. ودر ‏همین مجلس بود که با سخنرانی‌ها و اتخاذ مواضع درست و سنجیده، بیش از پیش، در جایگاه یک رهبر ملی قرار گرفت. ‏در سال ۱۳۲۰ با بنیانگذاری سازمان جبهه ملی ایران و شرکت در انتخابات دوره شانزدهم مجلس، موفق به ورود در مجلس ‏گردید. و در همین دوره مجلس بود که با قبول ریاست کمیسیون ویژه نفت، قانون ملی کردن نفت را تدوین و به تصویب ‏مجلس رسانید. در هفتم اردیبهشت ۱۳۳۰ او برای اجرای قانون ملی کردن نفت مسئولیت نخست وزیری را پذیرفت و دولت ‏ملی را تشکیل داد.

او در دوران کوتاه دو سال و چهار ماه نخست وزیری خود علاوه بر اجرای قانون ملی کردن نفت گام‌هایی بلند و باور نکردنی در جهت انجام اصلاحات و توسعه و پیشرفت جامعه ایران برداشت. تا آنجا که قدرت‌های جهانی ‏وجود دولت ملی و مستقل او را تاب نیاوردند و با کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۳۲ دولت ملی او را سرنگون ساختند. و پس از آن ‏محاکمه و زندان و حصر تا پایان عمر در روز ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ و دفن شدن در اطاقی که زندگی می کرد، برای آن مرد ‏بزرگ تاریخ رقم خورد.

دکتر مصدق در تمام طول زندگی جز با صداقت و راستی با مردم رفتار نکرد. او هرگز به مردم دروغ نگفت و به آن‌ها ‏وعده بی‌جا نداد و در صدد فریب آن‌ها بر نیامد. او به آزادی و استقلال تا بن دندان اعتقاد داشت و این اعتقاد را در مقام عمل ‏نشان داد. او به حق، آزادی و استقلال را مادر تمام پیشرفت‌ها و توسعه‌ها می دانست. او درستکار و پاک دست بود و در ‏حوزه مدیریتش هیچگاه اجازه نا پاکی و فساد را به هیچکس نداد. او به هیچ قدرت و ابرقدرتی باج نداد و خصومت بیهوده هم ‏نورزید. او خواهان دوستی و تعامل توام با احترام متقابل با همه جهانیان بود. او برای حفظ منافع ملی با صراحت و شجاعت ‏اظهار نظر و اعلام موضع می کرد. او در مقابل منافع ملی، منافع شخصی خود را نمی شناخت. او با وجود تدین با اختلاط ‏دین با حکومت به شدت مخالف بود.

نگاهی به افکار و اندیشه‌ها و عملکرد مصدق نشان می‌دهد که نباید تنها به مصدق به ‏عنوان یک شخصیت ملی و میهن دوست و منزه نگریست. بلکه باید طرز تفکر و عملکرد مصدق را سرمشق و الگویی برای ‏نجات امروز میهن و رفاه و سعادت ملت ایران دانست. امروز در شرایطی که در این سرزمین آزادی و حقوق انسانی ملت به ‏کلی پایمال شده، استقلال و منافع ملی توسط قدرت‌های بیگانه مخدوش گشته، حقوق ما در دریای مازندران نا دیده گرفته ‏شده، امکان استفاده از پایگاه‌های نظامی ما به نیرو‌های اجنبی دیده شده و حتی انتخاب یک رئیس جمهور در آمریکا ‏میتواند تمام شئون سیاسی و اقتصادی کشور ما را تحت تاثیر قرار دهد. و از عدالت اجتماعی کمترین اثری به چشم نمی ‏خورد. آری امروز راه نجات ایران راه آزادی، استقلال و عدالت یعنی همان راه مصدق است.

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران  ‏
چهاردهم اسفند ۱۳۹۹  ‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024