پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.02.2021, 20:14

مقامات اداره اقلیم کرد عراق:

حمله موشکی به اربیل توسط حامیان ایران صورت گرفت


مقامات اربیل به صورت تلویحی اعلام کردند که حمله موشکی شب گذشته به فرودگاه بین‌المللی این شهر توسط گروه‌های متعلق به شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی نزدیک به ایران انجام شده‌ است.

فرودگاه بین‌المللی اربیل که سربازان آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند، طی پنج ماه اخیر برای دومین بار از جنوب شرقی موصل که هرچند تحت کنترل دولت مرکزی عراق است اما عناصر متعلق به گروه حشد‌الشعبی نزدیک به ایران نیز در این منطقه حضور دارند، مورد حمله موشکی قرار گرفت.

هنوز جزئیات بیشتر و اطلاعات مشخص درباره عاملان این حمله در دست نیست اما نچیروان بارزانی، رئیس اداره محلی اقلیم کرد شمال عراق تلویحا گفت که حمله مذکور توسط گروه‌های متعلق به شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی ترتیب داده شده‌است.

از سوی دیگر محمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق (KDP) به رهبری مسعود بارزانی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «گروهی غیرقانونی، از خود بی‌خود شده که از امتیاز و امکانات حشدالشعبی سوء استفاده کرده و زیر چتر آن قرار گرفته برای برهم زدن ثبات منطقه کردستان بزدلانه به مرکز شهر اربیل تعدادی راکت پرتاب کرد.»

وی ضمن محکوم کردن این حمله، از دولت مرکزی عراق، نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آمریکا خواست تا این حادثه را محکوم و هرچه سریعتر تحقیقات خود را آغاز کنند.

در حمله شب گذشته به فرودگاه بین‌المللی اربیل یک نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند. واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش امروز در توییتی اعلام کرد: براساس اطلاعات جدید درباره حمله به فرودگاه اربیل عراق، ۱۴ راکت از نوع ۱۰۷ میلی متری شب گذشته به این فرودگاه شلیک شد.

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش افزود: در این حمله یک نفر کشته و ۸ نفر از پیمانکاران غیرنظامی و یک سرباز آمریکایی نیز زخمی شده‌اند. او همچنین گفت: دولت محلی اقلیم کردستان عراق رهبری تحقیقات را برعهده دارد و اطلاعات بیشتری را ارایه خواهد کرد.

گروهی موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه بین المللی اربیل و اطراف آن در اقلیم کردستان عراق را برعهده گرفت. این گروه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود گفت که نیروهای سرایا اولیاء الدم دوشنبه توانستند یک عملیات ویژه علیه اشغالگری امریکا در شمال عراق انجام دهند و با فاصله ۷ کیلومتری به پایگاه الحریر نزدیک شوند.

این گروه همچنین عنوان کرد که با ۲۴ راکت اهدافی را هدف قرار دادند که این حملات با دقت به اهداف اصابت کرد و سامانه پدافندی امریکا و پرتابه های امریکا نتوانستند، راکت ها را منهدم کنند.

ایران: تلاش مشکوک برای انتساب حملات اربیل به ایران شدیدا محکوم است

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پی اخبار منتشر شده در خصوص حادثه شب گذشته اربیل و برخی شایعات مشکوک در این ارتباط اظهار داشت: ضمن اینکه این شایعات قویا رد می‌شود، تلاش مشکوک برای انتساب آن به ایران نیز شدیدا محکوم است.

خطیب‌زاده در ادامه تاکید کرد: ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هرگونه اقداماتی که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور راست را مردود می‌شمارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با مشکوک توصیف کردن این قبیل اقدامات از دولت عراق خواست نسبت به پیگیری و برخورد با عاملان این اقدامات دستورات لازم را صادر کند‌.

پلاسخرت: حمله به اربیل، تلاشی برای دامن زدن به تنش‌ها بود

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده سازمان ملل متحد در عراق امروز سه شنبه حمله به اربیل را تلاشی برای دامن زدن به تنش ها دانست.

وی در گزارش خود درباره اوضاع عراق در شورای امنیت سازمان ملل، حمله راکتی به اربیل را تلاشی برای دامن زدن به تنش ها دانست و مجددا تاکید کرد که رابطه بین بغداد و اربیل با ثبات است.

پلاسخرت افزود که سران عراق به حفظ روابط باز با سایر کشورها در راستای خدمت به سیاست خارجی خود ادامه می دهند.

نماینده سازمان ملل در عراق اشاره کرد که فراکسیون های سیاسی به وضوح بر اهمیت اجرای انتخابات زودهنگام تاکید کردند.

وی همچنین تصریح کرد که دولت عراق در حال ستن اردوگاه های آوارگان است.

وزیر دفاع امریکا: متعهد به حمایت از عراق برای دفاع از حاکمیتش هستیم

«لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که امریکا به حمایت از تلاش های عراق برای دفاع از حاکمیت خود پایبند است.

وی در تماس تلفنی با «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق در پی حمله راکتی شب گذشته به اربیل در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که امریکا به حمایت از تلاش های عراق برای دفاع از حاکمیت خود پایبند است.

از طرفی دیگر «جین بساکی»، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت دولت امریکا در حال بررسی شرایط و ابهامات حمله راکتی به فرودگاه اربیل است.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد که امریکا عامل حمله به اربیل را مشخص نکرده است و در حال بررسی شرایط و ابهامات این حمله است و همواره دیپلماسی را اولویت خود قرار می دهد.

بساکی افزود کاخ سفید از این حمله که منجر به کشته شدن یک پیمانکار و مجروح شدن ۵ امریکایی شده، خشمگین است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفت که امریکا می خواهد بداند چه اتفاقی در اربیل رخ داده است و حق پاسخ به این حمله را در زمان و مکانی که خود انتخاب می کند، محفوظ می دارد.

وی افزود که امریکا در مراحل اولیه تحقیقات درخصوص حمله راکتی اربیل است و امکان پیش بینی وقایع را ندارد.


منابع: میدل‌ایست نبوز،‌ آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024