جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.02.2021, 22:35

ویدیوی لحظه برخورد کاتیوشا به منطقه مسکونی اربیل عراق

حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی اربیل


شامگاه دوشنبه ۱۵ فوریه دست‌کم سه راکت کاتیوشا به سوی فرودگاه بین‌المللی اربیل در کردستان عراق شلیک شد. گفته می‌شود دو موشک به فرودگاه اصابت کرده و یک موشک هم در  منطقه مسکونی و تجاری نزدیک فرودگاه فرود آمده است.

رخی منابع خبری گفته‌اند که یک راکت به داخل پایگاه نظامی «الحریر» آمریکا، یک راکت به نزدیک شرکت مرسدس در نزدیک فرودگاه و سه راکت دیگر به مناطق نزدیک فرودگاه از جمله محله وزیران اصابت کرده و راکت‌ها از نوع کاتیوشا بوده است.

هنوز گزارشی از آمار تلفات و میزان خسارات این حملات منتشر نشده است. برخی منابع از کشته و زخمی شدن چند نفر گزارش داده‌اند.

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای درباره حملات راکتی امشب در اربیل نوشت: در ساعت ۹:۳۰ شامگاه دوشنبه ۱۵ فوریه ۲۰۲۱، چند راکت به شهر اربیل و اطراف آن اصابت کرد و راکت‌ها در مواضع مختلفی به زمین نشست، و بنابر آمار اولیه شماری زخمی شدند.

وزارت داخله اقلیم از شهروندان خواست از مناطق هدف قرار داده شده دور شوند و تا زمانی که اطلاعات بیشتر منتشر شود، در منازل بمانند.

«هوشیار زیباری» از مسئولان ارشد حزب دموکرات کردستان عراق نیز دوشنبه شب در توییتی شمار راکت ها را “پنج عدد و از نوع کاتیوشا” عنوان کرد و گفت که این راکت ها “به شهر اربیل و برخی تاسیسات دیپلماتیک و مناطق مسکونی” اصابت کرده است.

خبرنگار آناتولی نیز  از محل حادثه گزارش داد موشکی که به بیرون محوطه فرودگاه اصابت کرده، موجب شکسته شدن شیشه‌های یک مغازه و تخریب دیوار حیاط یک خانه شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق خبر داد که در جریان حمله راکتی به اربیل، حداقل ۷ نفر کشته یا زخمی شدند.

سرهنگ «وین ماروتو» سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق، در توئیتر نوشت: «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که حمله غیرمستقیم به نیروهای ائتلاف در اربیل انجام شده است. ۱ پیمانکار کشته شده، ۵ پیمانکار مجروح و ۱ نظامی آمریکایی نیز آسیب دیده است».

رئیس‌جمهور عراق: حمله به اربیل، اقدام تروریستی بود

رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان عراق با تروریستی خواندن عملیات راکتی علیه پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، خواستار افزیش تلاش‌ها برای مقابله با اینگونه اقدامات و عاملان آن شدند.

به گزارش فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق بامداد سه‌شنبه به حمله راکتی علیه پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل واکنش نشان داد.

صالح در صفحه توئیتر خود نوشت: «هدف قرار دادن اربیل، که منجر به تلفات شد، نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و اقدام تروریستی مجرمانه است که تلاش‌های ما برای حفاظت از امنیت کشورمان و ایمنی شهروندان را هدف قرار داده است».

وی در ادامه توضیح داد: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تلاش‌هایمان برای ریشه‌کن کردن نیروهای تروریسم و اقدامات برای به آشوب کشاندن کشور را به‌شدت تقویت کنیم».

رئیس‌جمهور عراق در پایان این اظهارات تهدیدآمیز خود، افزود: «این نبرد دولت و حاکمیت با تروریسم و بی‌قانونی است».

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز با تروریستی خواندن حمله راکتی به پایگاه آمریکایی در اربیل، آن را محکوم کرد.

الحلبوسی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما حمله تروریستی که اربیلِ امن را هدف گرفت، محکوم می‌کنیم. این اقدام تروریستی مجرمانه نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و هدف قرار داده شدن امنیت کشور است».

وی ادامه داد: «همه باید برای حفظ ثبات و حاکمیت عراق همکاری کرده و مجازات حداکثری بر هرکسی که به امنیت وطن و شهروندانمان دست‌اندازی می‌کند، اعمال شود».

گروه عراقی «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله را برعهده گرفت

خبرگزاری فارس، ‌وابسته به سپاه پاسداران ایران نوشت یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را برعهده گرفته است.

احتمالا این گروه تازه‌ساخت هم از گروه‌های شیعی و نیابتی جمهوری اسلامی ایران در عراق است.

در بیانیه منتشر شده از سوی این گروه آمده است: «به توفیق الهی و دعای مردم ما، دقیقا در ساعت ۹:۱۵ شب پانزدهم فوریه، مردان شما در سرایا اولیاء الدم، عملیات موفقی را علیه اشغالگران آمریکایی در منطقه شمالی عزیز ما انجام دادند».

این گروه توضیح داد: «ما به فاصله ۷ کیلومتری پایگاه اشغالگران (الحریر) در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم ضربات مهلکی با ۲۴ راکت بزنیم که به دلیل ناتوانی سامانه ضد هوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقا به اهداف خود اصابت کردند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این عملیات منجر به خسارات شدید به خودروها، انبارها و هواپیماهای اشغالگران و تعداد زیادی تلفات در بیان عناصر اشغالگر شد. به مردم خود می‌گوییم خمپاره‌هایی که بیرون از پایگاه اشغالگران افتاد، راکت‌های آمریکایی بودند که تلاش داشتند موشک‌های ما را رهگیری کنند».

اما برخی منابع امنیتی در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند گروه شبه‌نظامی حشد شعبی نزدیک به حکومت ایران، مسوول حملات موشکی به اطراف فرودگاه اربیل است.

لحظه برخورد کاتیوشا به منطقه مسکونی اربیل عراق

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024