جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.02.2021, 8:13


اندکی پس از آن که سنای آمریکا به بی‌گناه بودن ترامپ رأی داد و او را از اتهام تحریک مردم به آشوب در کنگره تبرئه کرد، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه خود این رویداد را «فصل غمناک تاریخ آمریکا» خواند.

بایدن در بیانیه خود افزود: «هیچ‌کس در ذات اتهام‌های رئیس‌جمهوری پیشین در تحریک به شورش کنگره در روز ششم ژانویه بحث و تردید ندارد؛ ماجرایی که در آن پنج نفر جان خود را از دست دادند. حتی آن کسانی که علیه محاکمه رأی دادند، از جمله رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه، میچ مکانل، بر گناهکار بودن ترامپ در کوتاهی در انجام وظیفه و تحریک به خشونت لجام‌گسیخته در کنگره اذعان کردند.»

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگر بیانیه‌ خود به وقایع مربوط به حمله حامیان رئیس جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره و مرگ یک پلیس اشاره کرد و در نهایت نوشت:‌ این فصل غم‌انگیز در تاریخ ما یادآور شکننده بودن دموکراسی است. باید همیشه از آن دفاع کرد... باید هوشیار باشیم. این خشونت و افراط گری جایی در آمریکا ندارد. هر کدام از ما به ویژه رهبران، به عنوان آمریکایی‌ها،‌ یک وظیفه و مسئولیت‌ داریم تا از صداقت دفاع کنیم و دروغ را شکست دهیم.

سنای آمریکا روز شنبه ۲۵ بهمن رای به تبرئه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا داد. با اینکه ۵۰ سناتور دموکرات و ۷ سناتور جمهوریخواه، در مجموع ۵۷ رای به استیضاح آقای ترامپ به «تحریک به شورش» دادند اما آرای آنها کافی نبود و او تبرئه شد. براساس قانون، برای استیضاح همراهی دو سوم مجلس سنا، یا ۶۷ رأی نیاز بود.

فقط پس از پنج روز بحث و گفت‌وگوی داغ در صحن ساختمانی که کمی بیش از یک ماه پیش صحنه تاخت و تاز اوباش و شورشیان هوادار ترامپ بود، سناتورهای دموکرات برای همراه کردن همتایان جمهوری‌خواه خود در رأی مثبت دادن به محاکمه استیضاح کم آوردند و رئیس جمهوری پیشین با اختلاف ۱۰ رأی توانست از دومین محاکمه خود هم جان سالم به در برد. هفت نفر از جمهوری‌خواهان به استیضاح ترامپ رأی مثبت دادند.

ریچارد بر از کارولینای شمالی، بیل کسیدی از لوییزیانا، سوزان کالینز از مین، لیزا مرکووسکی از آلاسکا، میت رامنی از یوتا، بن سس از نبراسکا و پت تومی از پنسلیوانیا هفت سناتور جمهوری‌خواه بودند که به محاکمه ترامپ رأی مثبت دادند. برای رأی آوردن استیضاح رئیس جمهوری پیشین در سنا به ۶۷ رأی مثبت نیاز بود. نکته جالب این که برخی سناتورهای جمهوری‌خواه موافق استیضاح از ترس تهدیدهای هواداران ترامپ به آن رأی منفی دادند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024