پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 12.02.2021, 16:25


سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای موسوم به تروئیکای اروپایی روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک جمهوری اسلامی را به نقض تعهدات برجام متهم کردند. فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور امضاکننده این بیانیه، تولید اورانیوم فلزی در ایران را «مایه نگرانی» خواندند.

بنا بر گزارش وبسایت وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه مشترک این کشور با آلمان و فرانسه آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده (بریتانیا) با نگرانی بسیار تاییدیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که طی آن اعلام شده، ایران در حال تولید اورانیوم فلزی است را نگاه کردیم، اقدامی که نقض برجام است. طبق برجام، ایران متعهد شده که طی ۱۵ سال در زمینه فعالیت‌های تولید یا به دست آوردن اورانیوم فلزی یا تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم اقدام نکند».

تروئیکای اروپایی تاکید کردند: «ایران هیچ توجیه معتبری در زمینه فعالیت غیرنظامی (در زمینه برنامه هسته‌ای) در خصوص این اقدامات ندارد؛ اقداماتی که گامی کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی هستند».

آنها در پایان بیانیه نوشتند: «ما قویا از ایران می‌خواهیم بدون هر گونه تاخیری این اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات جدیدی در حوزه عدم پایبندی (به تعهدات برجامی) در برنامه هسته‌ای خود برندارد. ایران با تشدید اقدامات خود در زمینه عدم پایبندی (به برجام)، در حال تضعیف کردن فرصت احیای دیپلماسی برای رسیدن کامل به اهداف برجام است».

دو روز پیش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  در یک گزارش محرمانه به اعضای این نهاد اطلاع داد که ایران در بخش تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای خود حدود سه گرم اورانیوم فلزی تولید کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای، می‌گوید که ایران حدود سه گرم اورانیوم فلزی تولید کرده و فرایند تولید اورانیوم فلزی که گفته شده نوع ارتقا یافته سوخت اتمی راکتور تهران است را در تاسیسات اتمی اصفهان آغاز کرده است.

تولید اورانیوم فلزی می‌تواند اقدام دیگری برخلاف تعهدات ایران در چارچوب برجام باشد. از سال ۲۰۱۸ میلادی که آمریکا از برجام خارج شده،‌ ایران در مراحل مختلف به بخشی از تعهدات خود در چارچوب برنامه هسته‌ای عمل نکرده است.

ایران می‌گوید این اقدام برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران انجام می شود. کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود: “فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است”.

راکتور تحقیقاتی اتمی تهران که در مرکز پایتخت قرار دارد بیش از پنج دهه پیش از سوی ایالات متحده آمریکا به ایران اهدا شد. ایران می‌گوید عمده کاربری این راکتور در حال حاضر تولید رادیوداروها برای مصارف پزشکی است.

در حالی است که محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به تازگی در تلویزیون دولتی اعلام کرد: «اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هول بدهند دیگر تقصیر ایران نیست بلکه تقصیر آن‌هایی است که ایران را هول داده اند گرچه در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران چنین نیت و برنامه‌ای ندارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024