جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.02.2021, 10:12

عملیات سرویس امنیتی یک کشور غربی علیه ایران در دمشق


یک وبسایت اسرائیلی که خبرهای امنیتی را پوشش می‌دهد گزارش داده که تیمی از  سرویس امنیتی یک کشور غربی، به مقر یکی از واحدهای نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در دمشق هجوم برده و اسناد و مدارک موجود در این پایگاه نیروی قدس را ضبط و همراه خود برده است. این عملیات حدود ۴ ماه پیش انجام شده است.

سایت «خبرهای اقتصادی آلمان» (Deutsche Wirtschaftsnachrichten) به نقل از یک وبگاه اطلاعاتی اسرائیلی به نام “اینتلی تایمز”(Intelli Times) گزارش داده که “سرویس مخفی یک کشور غربی” در دمشق، پایتخت سوریه، به یکی از مراکز  نیروی قدس سپاه پاسداران ایران شبیخون زده است. اما یک منبع روسی این گزارش را “بسیار پرسش‌برانگیز” ارزیابی کرده‌ است.

گزارش وبسایت “خبرهای اقتصادی آلمان” به نقل از “اینتلی تایمز” می‌نویسد، حدود چهار ماه پیش در قلب دمشق، سرویس مخفی یک کشور غربی یک عملیات مخفیانه علیه «واحد ۸۴۰» نیروی قدس سپاه پاسداران ایران انجام داده است.

این حمله در یک ساختمان مسکونی، در مرکز محله‌ «کفرسوسه» در شمال دمشق انجام شده که تنها سه کیلومتر با کاخ ریاست جمهوری بشار اسد فاصله دارد. مهاجمان در جریان این عملیات، اسناد و مدارک زیادی را درباره فعالیت‌های این واحد نیروی قدس در سوریه، اطلاعات پرسنلی آن و طرح‌ها و برنامه‌هایی که علیه اسرائیل تهیه کرده بود، ضبط کرده و با خود برده‌اند.

منبع ناشناس که این عملیات را فاش ساخته، یک کلیپ ویدئویی نیز به عنوان مدرک همراه گزارش خود منتشر کرده است. این کلیپ ۵۲ ثانیه‌ای با دوربین وصل‌شده به بدن کماندوهای مهاجم ضبط شده و در آن مهاجمان به زبانی عربی حرف می‌زنند. در تصاویر فردی نیز دیده می‌شود که از ساکنان اقامتگاه بوده و مهاجمان او را مجبور می‌کنند روی زمین دراز بکشد.

آخرین عملیات معروف در «محله کفرسوسه» دمشق که در آن ماموران مخفی شرکت داشتند، ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ و در ساعت ۲۲ و ۳۵ دقیقه شب انجام شد. بعدها روشن شد که این عملیات با همکاری موساد و سی‌آی‌ای انجام شده است.

این عملیات علیه «واحد ۸۴۰» ابتدا از سوی نشریه «اینتلی تایمز» و بعدتر در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ از سوی مقام‌های اطلاعاتی رسمی اسرائیل تایید شد.

به نوشته وبسایت «اینتلی تایمز»، «واحد ۸۴۰» نیروی قدس، یک واحد مخفی نسبتا جدیدی است که مسئولیت برنامه‌ریزی و انجام عملیات تروریستی در سراسر جهان علیه اهداف غربی و نیز مخالفان حکومت ایران را به عهده دارد.

فرماندهی این واحد را فردی به نام «یزدان میر» بر عهده دارد که به «سردار باقری» نیز مشهور است. «یزدان میر» از همراهی دو نفر از نیروهای با تجربه نیروی قدس، به نام‌های «مجتبی هاشمی» و «محسن محمد» برخوردار است که به‌طور مرتب میان ایران و سوریه در رفت‌وآمد هستند.

«واحد ۸۴۰» نیروی قدس سپاه شعبه‌ای نیز در خارج دمشق در نزدیکی پایگاه امنیت عمومی سوریه دارد. عملیات این واحد در هماهنگی با رژیم سوریه انجام می‌شود و تحت نظارت «ژنرال جواد جعفری» قرار دارد که مسئول عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه است.

وبسایت نظامی «جبهه جنوب»(Southfront) که طرفدار روسیه است، گزارش نشریه «اینتلی تایمز» مورد توجه و ارزیابی قرار داده است. «جبهه جنوب» می‌نویسد: «گزارش اسرائیلی بسیار پرسش‌برانگیز است. با وجود این، دستگاه امنیتی اسرائیل در گذشته عملیات جسورانه‌ی مشابهی را در لبنان،‌ سوریه، ایران و بسیاری از کشورها انجام داده است. این گزارش می‌تواند به عنوان پیامی برای سوریه و ایران در میان تنش‌های فزاینده در منطقه تلقی شود.»

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024