پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.02.2021, 10:10

واکنش‌های بین‌المللی به کودتای نظامیان میانمار:


در پی اقدام ارتش میانمار (برمه) در بازداشت «آنگ سان سوچی» رهبر دولت و همچین اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور، کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا به وقایع این کشور واکنش نشان دادند و دخالت ارتش و بازداشت‌ها را محکوم کردند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان وقایع میانمار (برمه) قرار گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام حمایت ایالات متحده از رهبران میانمار ادامه داد: «ما همچنان بر حمایت قاطعانه خود از نهادهای دموکراتیک برمه تأکید می‌کنیم و با همکاری شرکای منطقه‌ای خود از  ارتش و تمامی دیگر احزاب می‌خواهیم به هنجارهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشند و آنهایی را که امروز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند. ایالات متحده مخالف هرگونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا مانع‌تراشی در مسیر انتقال دموکراتیک قدرت در میانمار است و اگر آنهایی که مسئول هستند از گام‌های خود عقب‌نشینی نکنند، (آمریکا) اقداماتی را علیه آنها در پیش خواهد گرفت».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای از رهبران ارتش میانمار خواست تا سوچی و دیگر بازداشتی‌ها را آزاد کنند. بلینکن گفت، ایالات متحده از گزارش‌هایی در مورد بازداشت مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی میانمار “عمیقا نگران و گوش به زنگ” شده است.

بلینکن گفت: ما از رهبران ارتش میانمار می‌خواهیم تا تمام مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی بازداشتی را آزاد کرده و به اراده مردم برمه که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر روشن شد، احترام بگذارند. ایالات متحده در کنار آرمان مردم برمه برای دموکراسی، آزادی، صلح و توسعه ایستاده است. ارتش باید فورا این اقداماتش را اصلاح کند.

دبیرکل سازمان ملل: تحولات میانمار ضربه جدی به اصلاحات دموکراتیک است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن تحولات بامداد امروز در میانمار خواستار آزادی رهبران دولتی این کشور شد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای از سوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «وی [گوترش] نگرانی عمیق خود درباره اعلام انتقال تمامی قدرت‌های قانونگذاری، اجرایی و قضایی به ارتش ابراز کرده است. این تحولات نمایانگر ضربه جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است».

دبیرکل سازمان ملل در ادامه خواستار حل تمامی اختلافات موجود در میانمار از طریق گفت‌وگوی صلح آمیز شد و گفت: «تمامی رهبران باید در راستای منفعت بزرگ‌تر اصلاحات دموکراتیک میانمار اقدام کنند و در گفت‌وگوهای مهم و جدی مشارکت کرده و از هرگونه خشونت دوری کرده و به طور کامل به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین احترام بگذارند».

باب ری، سفیر کانادا در ایالات متحده هم در پیامی توییتری نوشت ارتش میانمار قانون اساسی را اینگونه نوشت تا بتواند این کار را انجام دهد. او گفت: قانون اساسی سال ۲۰۰۸ مشخصا برای این طراحی شد که تضمین کند قدرت ارتش عمیقا ریشه‌دار و محافظت‌شده باقی میماند.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: کودتا در میانمار را به شدت محکوم و با نگرانی پیگیری می‌کنیم. ترکیه با هر نوع کودتا و دخالت نظامی مخالف است

واکنش همسایگان میانمار به کودتای نظامیان

وزارت خارجه سنگاپور امروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تحولات میانمار اعلام کرد: «سنگاپور درباره جدیدترین اوضاع میانمار ابراز نگرانی عمیق می‌کند. ما از نزدیک بر اوضاع نظارت داریم و امیدواریم که تمامی طرف‌ها خویشتنداری کرده و گفت‌وگو را حفظ کنند و برای یک نتیجه‌ای مثبت و صلح‌آمیز همکاری و تلاش کنند».

با اینحال معاون نخست‌وزیر تایلند کودتای نظامی در میانمار را بعنوان «امور داخلی میانمار» توصیف کرد و اظهارنظر بیشتری در این رابطه نکرد.

وزارت خارجه هند نیز همچون بسیاری دیگر از کشورها از جمله سنگاپور در خصوص تحولات امروز صبح میانمار ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی رئیس‌جمهور فیلیپین نیز در واکنشی مشابه با تایلند اعلام کرد که تحولات میانمار یک «مسئله داخلی است که ما در آن مداخله‌ای نمی‌کنیم».

مقام‌های ژاپن در اولین واکنش خود به تحولات میانمار تأکید کردند که از دموکراسی در میانمار حمایت می‌کنند و مخالف تغییر فرایند دموکراسی و نتیجه انتخابات پارلمانی ماه نوامبر (آبان ماه) میانمار هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024