پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.02.2021, 0:52

ارتش میانمار بار دیگر كودتا کرد


سخنگوی ائتلاف ملی برای دموکراسی در میانمار اعلام کرد که آنگ سان سوچی، رهبر این کشور همراه با شماری از چهره‌های حزب حاکم صبح دوشنبه ۱۳ بهمن بازداشت شدند.

بازداشت خانم آنگ سان سوچی و یارانش در پی تنش‌های فزاینده بین دولت غیرنظامی و ارتش بر سر انتخابات اخیر در میانمار رخ می‌دهد که نظامیان آن را جعلی و تقلب‌آمیز نامیده‌اند.

میو نایونت، سخنگوی ائتلاف حاکم بر میانمار در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که خانم سو چی، وین مینت رئیس جمهور میانمار، و دیگر رهبران کشور ساعات آغازین روز دوشنبه دستگیر شده‌اند.

وی اظهار داشت: «من می‌خواهم به مردممان بگویم که واکنش شتابزده‌ای نداشته باشند و و بر اساس قانون رفتار کنند.»

این مقام میانماری همچنین گفت که تصور می‌کند خود او را نیز بازداشت کنند.

گزارشگر رویترز می‌نویسد که صبح دوشنبه خطوط تلفن در نایپیداو، پایتخت میانمار، قطع شده بود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک نماینده مجلس میانمار که در ائتلاف ملی برای دمکراسی عضویت دارد، بدون اشاره به اسم او گزارش داد هان تار مینت، عضو کمیته مرکزی حزب حاکم نیز بازداشت شده است.

رادیو و تلویزیون دولتی میانمار نیز اعلام کرد که دچار مشکلات فنی است و نمی‌تواند برنامه‌ای پخش کند. این رسانه در اطلاعیه‌ای گفت: «با توجه به مشکلات ارتباط کنونی، با احترام به اطلاع شما می‌رسانیم که برنامه‌های معمول ام‌آرتی‌وی و رادیو میانمار پخش نخواهد شد.»

بهانه ارتش برای کودتا انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۰ است. اتحاد ملی برای دموکراسی (NLD) در این انتخابات با کسب ۸۳ درصد آرا درصد پیروز شد. با وجود این پیروزی خیره‌کننده، خانم سوچی همچنان به همکاری با ارتش متعهد بود.

طبق قانون اساسی سال ۲۰۰۸ که زیر نظر نظامیان تصویب شده، یک چهارم کرسی‌های پارلمان در اختیار  نیروهای مسلح است.

ارتش اما مدعی تقلب در انتخابات است. مین آونگ هلاینگ فرمانده ارتش میانمار  هفته گذشته تهدید کرده بود که قانون اساسی در صورت عدم رعایت باید لغو شود. کمیسیون انتخابات میانمار ادعای ارتش درباره تقلب را رد کرده است.

انتخابات نوامبر  ۲۰۲۰ دومین انتخابات زیر نظر ناظران بین‌المللی پس از پایان حکومت مطلقه ارتش در سال ۲۰۱۱ است.

ارتش میانمار در بیانیه‌ای در خصوص بازداشت رهبران عالیرتبه این کشور گفته که این بازداشت‌ها که اوایل صبح امروز به وقت محلی صورت گرفته است، در پاسخ به «تقلب انتخاباتی» بوده است.

ارتش هم‌چنین مدعی شده پس از پایان وضعیت اضطراری یک ساله انتخابات جدیدی را برگزار کند و دولت تشکیل دهد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تشدید حضور نظامیان میانمار در اطراف اداره پلیس «کیائوکتادا» در مرکز شهر یانگون حکایت دارد.


منابع:‌ رادیو فردا، سایت آلمانی تاگس‌شاو



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024