دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.01.2021, 8:04


صدای آمریکا: وزیر خارجه جدید ایالات متحده روز چهارشنبه ۸ بهمن در نخستین نشست خبری خود در این مقام گفت در صورت بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، آمریکا نیز به آن باز خواهد گشت.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۹ بهمن که در نخستین روز کامل کاری خود با خبرنگاران در محل وزارت خارجه گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد موضع جو بایدن رییس جمهوری آمریکا همین بوده و آن را به روشنی اعلام کرده است.

وی گفت: «پرزیدنت بایدن به روشنی گفته است اگر ایران به پیروی کامل از تکالیف خود تحت برجام بازگردد، ایالات متحده نیز اقدام مشابه خواهد کرد و بعد ما با متحدان و شرکایمان از آن به عنوان زمینه‌ای برای توافقی که ما آن را بلندتر و قوی‌تر می‌خوانیم، برای رسیدگی به شماری از موضوع‌های دیگری که به شدت مشکل‌ساز در رابطه با ایران مشکل‌ساز هستند، استفاده خواهیم کرد.»

آقای بلینکن اضافه کرد: «اما تا رسیدن به آن نقطه راه طولانی در پیش داریم. ایران پیرو تعهداتش نیست و ممکن است مدتی زمان ببرد تا تصمیم بگیرند که به پیروی (از مفاد برجام) بازگردند و همینطور بعدا برای ما زمان ببرد که ارزیابی کنیم آیا وظایفش را انجام می‌دهد.»

وی با بیان این که دولت جدید آمریکا از توافق ابراهیم حمایت می‌کند، عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه را یک تحول مثبت خواند و گفت هر کاری برای حفظ این توافق‌ها انجام خواهیم داد.

الیوت آبرامز نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران به صدای آمریکا گفت آنتونی بلینکن در این ارزیابی خود که نمی توان به یکباره به برجام بازگشت واقع‌بین است و به وضوح گفته که اول ایران باید حرکت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، برگرداند. در پی آن، تهران نیز تعهدات خود در برجام را نقض کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که هفته پیش وارد کاخ سفید شد، پیشتر گفته بود در صورتی که تهران کاملا به تعهداتش عمل کند، ایالات متحده به برجام باز خواهد گشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024