دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.12.2020, 21:55


به گزارش رسانه‌های ایتالیایی محموله ۱۴ تنی قرص‌های روان‌گردان آمفِتامین که اخیرا در ایتالیا کشف و معدوم شد به حزب‌الله لبنان تعلق داشته است.

پیشتر گزارش شده بود که این محموله که از سوریه فرستاده شده، به گروه داعش تعلق داشته است.

ارزش این محموله حدود یک میلیارد یورو برآورد شده است.

مقامات حزب‌الله در گذشته بارها با رد اتهامات قاچاق مواد مخدر و پول‌شویی، آن را تلاش آمریکا برای خدشه دار کردن چهره این گروه توصیف کرده‌اند

فرانچسکو بکیس، گزارشگر نشریه “له فورمیکه” رم که درباره این مساله تحقیق کرده به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این نوع قرص‌های آمفتامین کاپتاگون، که به قرص‌های جهادی معروف هستند حتی در “مخفی گاه عاملان حمله به سالن کنسرت باتاکلان پاریس که از گروه داعش بودند کشف شده بود و آنها از این مواد استفاده کرده بودند.”

او گفت که ابتدا تصور شد که مواد کشف شده به داعش تعلق داشته اما پس از بررسی کارآگاهان” به این نتیجه رسیدند که داعش امکانات لجستیکی و برنامه ریزی انتقال این مقدار قرص را ندارد.”

و با توجه به سابقه کشف مواد مخدر دیگر در بندر سالِرنو در جنوب ایتالیا که به حزب الله لبنان تعلق داشته، این احتمال در نظر گرفته شده که “این محموله هم می‌تواند به حزب الله لبنان تعلق داشته باشد.”

او می‌گوید که در همکاری مافیای محلی ایتالیا و بیزنس بین‌المللی مواد مخدر این مواد قرار بوده از مسیر ایتالیا به سوئیس منتقل می‌شود.

نقش ایران و خاندان اسد

در سال‌های گذشته بارها محموله‌های بزرگی از مواد مخدر روانگران، به خصوص آمفتامین در کشورهای عربستان سعودی، یونان، مصر و امارات متحده عربی کشف شد که مبدا همه آنها سوریه و اغلب بندر لاذقیه بوده است.

بر پایه تحقیقات مجله اشپیگل شبکه گسترده اقوام خاندان اسد به نوعی تولید کننده و یا فرستنده این مواد بوده‌ا‌‌ند. این نشریه با اشاره به این که بندر لاذقیه پائیز سال پیش به ایران اجازه داده شده می‌افزاید “از این محل با کمک حزب‌الله لبنان در زمینه توسعه دانش فنی و کاربرد مواد شیمیایی در مراحل اولیه تولید گسترده مواد مخدر در سوریه استفاده شده است”.

این نشریه آلمانی نوشته بود “وجود کارتل مواد مخدر سوریه که متعلق به خانواده اسد است” نمی‌تواند از چشم مقامات مسئول ایتالیایی پنهان مانده باشد. برخی گمان می‌برند نیاز به واردات فسفات از سوریه و نزدیکی برخی سیاستمداران ایتالیایی با شماری از نزدیکان بشار اسد می‌تواند علت نسبت دادن شتابزده محموله کشف شده در تیرماه به جهادگران داعشی باشد.

منابع: بی بی سی،‌ دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024