دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.12.2020, 10:07


انتشار گونه تازه‌ای از ویروس کرونا که با سرعت بیشتری منتشر می‌شود سبب شد تا دولت بریتانیا قرنطینهٔ سفت‌وسختی را در لندن، پایتخت و نواحی جنوبی این کشور به اجرا بگذارد در حالی که شماری از کشورهای جهان نیز تردد مسافر از بریتانیا را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

اقدام اخیر دولت بریتانیا بر اساس اعلام نتایج تحقیق تازه پژوهشگران این کشور درباره گونهٔ جدید ویروس کرونا صورت گرفت. اما دربارهٔ این گونهٔ جدید ویروس کرونا دقیقا چه می‌دانیم؟

گونه‌ای با سرعت شیوع بالاتر

همهٔ ویروس‌ها در طول زمان جهش پیدا می‌کنند و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهند پس پیدا شدن چنین زیرمجموعه‌های تازه‌ای برای یک ویروس عجیب نیست. تا کنون بیش از ۴ هزار گونهٔ زیرمجموعهٔ ویروس کرونای جدید مشاهده شده که تعداد بسیار کمی از آنها اهمیت خاصی داشته‌‌اند.

مقامات بهداشت بریتانیا اعلام کرده‌اند که این گونهٔ تازه ممکن است تا ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع شناخته‌شدهٔ این ویروس باشد اما گونهٔ جدید، براساس اطلاعات فعلی، لزوما احتمال بیماری حاد یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد.

این گونهٔ تازه که چند هفته پیش، گفته می‌شد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به آن مربوطند، هفتهٔ گذشته ۶۰ درصد موارد ابتلا در لندن را در بر گرفت.

پرز‌های پروتئینی جهش‌یافته و قدرت نفوذکنندگی بیشتر

دانشمندان می‌گویند جهش ژنتیکی در پرزهای پروتئینیِ خاص این گونهٔ جدید ممکن است توان رشد آن را افزایش دهد، این پُرزهای پروتئینی بخشی از ویروسند که توان نفوذ به سلول‌های بدن را به آن می‌دهند.

واکسن کرونا دقیقا به‌شکلی طراحی شده که روی همین پروتئين‌ها تأثیر بگذارد بنابراین محققان بریتانیایی می‌گویند ممکن است جهش این گونهٔ تازه ممکن است در کار واکسن اختلال ایجاد کند.

پروفسور استوارت نیل، ویروس‌شناس کینگز کالج لندن می‌گوید، نکات فوق هیچکدام به‌شکل آزمایشگاهی تأیید نشده و جهش پروتئینی گونهٔ تازه را باید دقیقا بررسی کرد.

آیا جهش ‌ویروس کرونا در بریتانیا واکسن را بی‌اثر می‌کند؟

کارشناسان معتقدند که جهش در ویروس کرونا احتمالا نمی‌تواند از کارآمدی واکسن‌ها علیه این ویروس بکاهد. ریچارد نهر از مرکز زیست‌شناسی دانشگاه بازل سوئيس می‌گوید: «من در حال حاضر دلیلی برای هشدار نمی‌بینم.»

همچنین آندریاس برگت‌هالر از آکادمی علوم اتریش در وین روند کنونی تحولات در ویروس کرونا را “بسیار هشداردهنده” نمی‌داند.

کارشناسان جهش در ویروس را امری طبیعی می‌دانند و می‌افزایند، در حال حاضر کسی نمی‌داند که تغییرات مشاهده‌شده در ویروس کرونا اصلا می‌تواند ویژگی‌های آن را شدیدا تغییر دهد یا نه.

آن‌ها با توجه به اثربخشی واکسن کرونا تأکید می‌کنند که این واکسن همزمان واکنشی ایمنی در برابر چند ویژگی این ویروس ایجاد می‌کند.

ریچارد نهر از دانشگاه بازل می‌گوید، تغییر در چند مشخصه این ویروس باعث نخواهد شد که سیستم ایمنی دیگر نتواند عامل بیماری را تشخیص بدهد و بشناسد. او در عین حال تأکید می‌کند که با وجود این باید تغییرات بعدی ویروس را زیر نظر گرفت.

نهر می‌گوید، این که این نسخه از ویروس کرونا ممکن است سریع‌تر سرایت یابد اساسا منطقی است و اگر این مسئله اثبات شود لازم است محدودیت‌ها به شکلی واضح افزایش یابد تا جلوی گسترش بیش‌تر ابتلا به ویروس گرفته شود.

ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان نیز می‌گوید، براساس اطلاعات کنونی و پس از گفتگوی کارشناسان اتحادیه اروپا، واکسن فعلی علیه این گونه جدید نیز کاملا موثر است.


منابع:‌یورونیوز، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024