دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 17.12.2020, 11:29

نامه «کانون مدافعان حقوق بشر» به پارلمان اروپا


چهار شنبه، ۱۶ دسامبر، ۲۰۲۰

کانون مدافعان حقوق بشر حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به پارلمان اروپا ضمن اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در ایران، نسبت به آگاه سازی نمایندگان این پارلمان در زمینه وضعیت حقوق بشر، مطالبات و نیازهای مردم اقدام کرد.

این نهاد حقوق بشری ضمن اشاره به عدم دادرسی عادلانه در ایران و اعدام نوید افکاری و روح الله زم خواستار در نظر گرفتن این مساله از سوی اتحادیه اروپا در گفتگو با مسوولان جمهوری اسلامی شد. همچنین با تاکید بر تلاشهای تاریخی ملت ایران به منظور بنیان نهادن جامعه مدنی و سرکوب ها و هزینه هایی که با آنها روبرو شدند خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی هیچ گونه کنش ورزی مستقل از حکومت را برنمی تابد و همواره فعالان این عرصه با سرکوب حکومتی روبرو شده اند.

کانون مدافعان حقوق بشر در پایان ضمن اشاره به نقض حقوق بنیادین بشر از جمله کشتار معترضان طی اعتراضات سالهای اخیر از سوی جمهوری اسلامی، تاکید کرد برای رعایت و اجرای حقوق بشر در ایران نهادهای بین المللی باید به اراده مردم توجه داشته باشند.

این نامه در دو نسخه فارسی و انگلیسی تهیه شده است که متن کامل نسخه فارسی را در ادامه می‌خوانید:

ریاست و نمایندگان محترم پارلمان اروپا

کانون مدافعان حقوق بشر یکی از نهادهای مستقل حقوق بشری در ایران است که دفتر این نهاد به طور غیر قانونی پلمپ و اعضای آن متحمل حبس های سنگین شده اند، هرچند که این نهاد تا کنون به فعالیت خود ادامه داده است. نظر به این که مذاکراتی پیرامون حقوق بشر بین دولت های غربی و نظام جمهوری اسلامی ایران در جریان بوده و خواهد بود، در این راستا مذاکره کنندگان می بایست با وضعیت حقوق بشر و مطالبات و نیازهای مبرم حقوق بشر در ایران آشنا بوده و به درستی در مورد مطالبات استراتژیک و مبرم جامعه ایران وارد گفت و گو شوند. ما در کانون مدافعان حقوق بشر، بر اساس شناخت و فعالیت هایمان از جامعه برخی از این مطالبات را ذکر می کنیم :

۱- همانطور که مستحضرید طی ماههای اخیر با صدور و اجرای حکم اعدام تعدادی از معترضان و مخالفان و حتی شرکت کنندگان در راهپیمایی های اعتراضی، جامعه ایران گرفتار التهاب و نگرانی شده است. اعدام نوید افکاری و روح الله زم در ماههای گذشته نشان داد که متهمان از دادرسی عادلانه و منصفانه برخوردار نبودند و به دلیل نگهداری در سلول انفرادی که مصداق بارز شکنجه روحی و روانی است، ناچار به اعترافات اجباری شده و به دار آویخته شدند.

۲- مردم ایران دهه هاست که مبادرت به تشکیل نهادهای مدنی در حوزه زنان، کارگران، معلمان، حقوق بشر، محیط زیست، دانشجویان، هنر و سینما و... نموده اند . متاسفانه نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، نهادهای مردمی و مستقل را به شدت سرکوب نموده، دفاتر آنها را پلمپ کرده و فعالان نهادها را به زندان های طولانی مدت محکوم می نماید. این حکومت حتی نهادهای مستقلی که به آسیب دیدگان اجتماعی پرداخته و صرفا جنبه خیریه داشته مانند جمعیت امام علی را تحمل نمی کند. جامعه ایران برای استیفا و حفظ حقوق خود نیازمند داشتن تشکل های مستقل در حوزه های مختلف است و سرکوب حکومت، فشار سنگینی بر فعالان این عرصه وارد می کند.

۳- مردم ایران حق تجمع مسالمت آمیز مستقل از حکومت را ندارند. تجمعات اخیر مردم در دی ماه ۹۶، مرداد۹۷، آبان ۹۸ منجر به کشته شدن صدها ایرانی شده و حتی تجمع ۲۰ نفره فعالان برای دفاع از حقوق کارگران و تجمع دی ماه ۹۸دانشجویان در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای مسافریری توسط سپاه پاسداران، منجر به صدور احکام زندان شده است.

به این ترتیب کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام نقض فاحش حقوق بشر در ایران و محکوم کردن اعدام‌های صورت گرفته، از شما و اعضای محترم پارلمان اروپا تقاضا دارد با اصرار بر حق مردم ایران بر دست یافتن به حق تشکل و ساختن نهادهای قدرتمند مدنی برای حفظ حقوق مردم، و برگزاری تجمعات و اعتراضات مستقل از اراده و خواست حکومت برای بیان اعتراضات و پی گیری مطالباتشان، از حکومت جمهوری اسلامی بخواهید به سرکوب بی رحمانه نهادهای مردمی مستقل و اجتماعات مسالمت آمیز مردم و اعدام معترضان و مخالفانش پایان دهد. حق حیات، حق تشکل و حق اجتماع، جزؤ حقوق بنیادین بشر و مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و از مواد روشن اعلامیه حقوق بشر است که جمهوری اسلامی ایران حاضر به احترام و اجرای آن نیست و بدین لحاظ توجه نهادهای بین المللی را در کنار اراده محکم مردم ایران می طلبد.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
۲۶ آذر ۱۳۹

رونوشت به :
۱- ریاست اتحادیه اروپا
۲- کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
۳-گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024