يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.12.2020, 10:25

جزئیات تازه از ربایش حبیب اسیود در استانبول

بازداشت ۱۱ نفر در ترکیه در ارتباط با ربودن حبیب اسیود


ایران امروز: رسانه‌های ترکیه از «ضربه سنگین» سازمان امنیت این کشور به شبکه جاسوسی ایران در استانبول خبر داده‌اند. بنابر این گزارش‌ها، در پی ربوده شدن یک مخالف رژیم ایران در استانبول، سازمان امنیت ترکیه (میت) وارد عمل شده و یازده نفر را که با یک قاچاقچی مواد مخدر مرتبط با دستگاه‌های امنیتی ایران، همکاری  می‌کردند، ‌بازداشت کرده است.

ماجرا از زمانی آغاز شد که یک مخالف رژیم ایران به نام حبیب کعب (حبیب اسیود) که از ۱۴ سال پیش در سوئد در مهاجرت به سر می‌برد، پس از ورود به ترکیه،‌ ناپدید شد. رسانه‌های ترکیه می‌گویند تحقیقات سریع و گسترده میت ترکیه منجر به کشف زنجیره‌ای از حوادث اسرارآمیز درباره چگونگی ناپدید شدن حبیب اسیود شد.

شواهدی که میت ترکیه به دست آورده نشان می‌دهند که حبیب اسیود از طریق یک قاچاقچی مواد مخدر به نام زیندشتی، که همکار و زیر کنترل دستگاه امنیتی ایران است و با سوء استفاده از همسر سابقش (صابرین سعیدی) به دام افتاده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، همسر (یا دوست دختر) سابق حبیب کعب با وعده پرداخت ۱۰۰ هزار یورو وام به حبیب، او را به استانبول می‌کشاند. صابرین سعیدی پیشتر با تلویزیون «احوازنا» منتسب به حزب النضال در دانمارک همکاری داشته است. ترکیه می‌گوید که این زن از عوامل سازمان اطلاعات ایران بوده است.

حبیب کعب روز ۹ اکتبر به آدرسی در «بیلیک‌دوزو» استانبول مراجعه می‌کند. در محل قرار او سوار مینی‌بوسی می‌شود که تصور می‌کرد صابرین سعیدی در آن نشسته است. اما به محض سوارشدن به مینی‌بوس بی‌هوش شده و ربوده می‌شود.

ربایندگان که اعضای شبکه زیندشتی بودند با استفاده از مسیرهای متفاوت، او را به شهر وان در شرق ترکیه برده و سپس به ایران منتقل می‌کنند.

تحقیقات سازمان امینت ترکیه درباره ربایش حبیب کعب، در حال حاضر منجر به بازداشت یک شبکه ۱۱ نفره اطلاعاتی ایران شده است. این ۱۱ نفر با زیندشتی کار می‌کردند و در ربودن حبیب کعب نقش داشتند.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند نام قاچاقچی مواد مخدر و سردسته شبکه رباینده حبیب کعب «ناجی شریفی زیندشتی» است. طبق این گزارش‌ها، این قاچاقچی مشهور و بدنام برای دستگاه‌های امنیتی ایران کار می‌کند. او پس از آن که در ایران به اعدام محکوم می‌شود، به ترکیه فرار می‌کند.

«ناجی شریفی زیندشتی» یک بار در سال ۲۰۰۷ در ترکیه به اتهام جرایم جنایی دادگاهی می‌شود. در سالهای بعد، دادستانی عمومی استانبول کیفرخواستی علیه این فرد صادر می‌کند که او در آن به جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، ایجاد یک سازمان جنایتکار مسلح، آدم‌ربایی و قتل متهم ‌شده بود. در سال ۲۰۱۸ در حالی دادستانی استانبول خواستار مجازات سنگین ۴ بار حبس ابد و ۲۴ سال زندان برای زیندشتی شده بود، او یکباره ناپدید شد و پس از مدتی سر از ایران درآورد.


ناجی شریف زیندشتی، رییس باند تبهکاری که میت ترکیه اعلام کرد وزارت اطلاعات ایران برای ربودن حبیب اسیود از ترکیه با وی همکاری داشته است.

***

گزارش خبرگزاری آناتولی از بازداشت‌ شبکه جاسوسان ایران:
بازداشت ۱۳ نفر در ارتباط با ربوده شدن حبیب‌االله کعب در ترکیه

بنا به اعلام منابع امنیتی، سیزده نفر از ۱۵ مظنون مرتبط با ربوده شدن فرج‌الله کعب، منتقد ایرانی مقیم سوئد در ترکیه توسط شبکه جرایم سازمان‌یافته به رهبری ناجی شریف زیندشتی بازداشت شده‌اند.

دو مظنون دیگر نیز به طور مشروط آزاد شدند.

بر این اساس، نیروهای سازمان اطلاعات ترکیه «میت» در ادامه عملیات مشترک با نیروهای امنیتی کشور به سرنخ‌های جدیدی در ارتباط با ناپدید شدن حبیب فرج‌الله کعب منتقد حکومت ایران در ۹ نوامبر دست یافتند.

بر این اساس، کعب از طریق تله‌ای که برایش توسط سابرین.س دوست دختر کعب و عواملش در استانبول ترتیب یافته بود، به وان و از آن جا نیز به ایران منتقل شده بود.

طیق این بررسی‌ها، شخصی به نام تورگان د. و برادر زن زیندشتی در عملیات ربایش کعب به طور فعال نقش داشته و مرتکب فعالیت‌های جاسوسی علیه ترکیه می‌شوند.

طی عملیاتی که در ۲۷ نوامبر برای دستگیری ۱۳ نفر در ۴ استان به مرکزیت استانبول صورت گرفت، در نتیجه آن ۱۱ نفر شامل ۵ نفر در استانبول، ۵ نفر در وان و ۱ یک نفر در آنکارا دستگیر شدند.

جزییات عملیات

ناجی شریف زیندشتی به همراه شریکش نیهاد آشان نشست‌هایی را با عوامل اطلاعاتی ایران در شهرهای تهران و ارومیه با موضوع کعب برگزار کرده و برادر زن زیندشتی که ماه اوت به ایران سفر کرده بود، در این نشست‌ها حضور پیدا کرده است. در نتیجه این نشست‌ها قرار بر این شده است تا ملاقاتی بین صابرین.س و کعب در استانبول برگزار شود.

بر این اساس برادرزن زیندشتی هفتم اکتبر به ترکیه آمده و با دو تن یک گروه تشکیل داد و در همان روز دو تن از قاچاقچیان مهاجران صابرین.س وارد ترکیه شده و سپس به همراه سه تن از جمله یکی از نزدیکان نیهات آشان به وان رفته است.

صابرین فردای آن‌ روز با حمل یک گذرنامه جعلی ایرانی به همراه یکی از این افراد از طریق زمینی و قاچاقچیان نیز از طریق هوایی به استانبول آمدند. در ادامه این افراد از یک فروشگاه دستبند پلاستیکی و دستمال پارچه‌ای خریداری کرده و به همراه یک مینی‌بوس و خودروی سواری راهی منطقه نمایشگاه‌های دائمی تویاپ شده‌اند.

کعب نیز همان شب از طریق هوایی وارد استانبول شده و پس از سوار شدن به تاکسی راهی منطقه بیلیک دوزو شده و سوار مینی‌بوس حامل صابرین شده است. وی در آن‌جا بیهوش شده و به قاچاقچیان تحویل داده شد.

کعب به طوری که دست و پاهایش با طناب بسته شده برد، دهم اکتبر به خانه‌ای در شهر وان برده شد. در ادامه نیز به طور غیرقانونی به ایران منتقل شد. صابرین نیز همان روز از راه‌های غیرقانونی به ایران بازگشت.

انتشار خبر دستگیری و عکس حبیب فرج‌الله کعب در وبسیار وزارت اطلاعات ایران

در ادامه این اتفاقات، وبسایت رسمی وزارت اطلاعات ایران عکس‌های مربوط به کعب را به طوری که چشم‌هایش بسته شده است، با خبر دستگیری وی در ۱۲ نوامبر منتشر کرد.

منابع امنیتی در این زمینه می‌گویند که ایران برای جلوگیری از افشای رابطه خود با عوامل عملیاتی و با اشخاص محلی و گروه‌های جرایم شبکه‌ای دست به چنین اقداماتی می‌زند.

از سوی دیگر اعلام شد، علی.ک مظنون متواری پرونده قتل سعید کریمیان صاحب شبکه تلویزیونی جم تی‌وی در ۲۹ نوامیر ۲۰۱۷ راننده و محافظ زیندشتی و همچنین عبدالوهاب ک. ضارب مسعود مولوی، شهروند ایرانی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ نیز برادر علی.ک و باغدار زیندشتی بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024