يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.12.2020, 9:54


واکسن شرکت بیونتک اولین واکسن در سراسر جهان است که استفاده از آن برای مصونیت از کرونا از دوم دسامبر در انگلستان تایید می‌شود. این نقطه عطفی در زندگی سازندگان آن، اوغور شاهین و همسرش اوزلم تورچی است. مصاحبه‌ای با او.

هنگامی که در ژانویه امسال گزارش‌ها در مورد بیماری کرونا در جهان منتشر شد، بنیانگذاران شرکت بیونتک، یعنی اوغور شاهین و همسرش اوزلم تورچی بلافاصله واکنش نشان دادند؛ آنها تمرکز تحقیقات خود را از سرطان به جستجوی واکسنی علیه ویروس جدید تغییر دادند. واکسن تولید شده این شرکت یعنی (BNT162b2 ) نخستین واکسنی است که در بریتانیا اجازه استفاده گرفته است. شبکه خبری تلویزیونی ntv با اوغور شاهین در مورد این نقطه عطف مهم در زندگی او گفت‌وگو کرده است.

* شما به اصطلاح پدر اولین واکسن تایید شده کرونا هستید. چه حسی دارد؟

ما واقعا احساس خوشبختی می‌کنیم که بالاخره امکان تحویل واکسن را داریم. اما واقعا هنوز وقتی برای خوشحالی نداریم چون کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم. هنوز درخواست تایید در آژانس دارویی اروپا Ema و در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها در جریان است و ما باید مراقب تدارکات باشیم. به همین دلیل کار فشرده‌ای در حال حاضر در مقابل ماست.

* چه زمانی انتظار دارید آژانس دارویی اروپا چراغ سبز واکسن را در آلمان به شما بدهد؟

این نهاد قرار است تا پایان سال نظر خود را بدهد. من تصور می‌کنم ما حداکثر تا ۳۰ دسامبر پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد.

* اولین واکسیناسیون با چه سرعتی می‌تواند انجام شود؟

ما در حال تولید و واکسن هستیم و به محض این که تائیدیه Ema را دریافت کنیم می‌توانیم یک روز بعد تحویل آن را شروع کنیم.

* فکر می‌کنید چه مدت طول می‌کشد تا واکسن کافی برای کل آلمان وجود داشته باشد و ما بتوانیم به زندگی عادی برگردیم؟

مهم است که تایید واکسن شرکت‌های دیگر نیز انجام شود. من تصور می‌کنم تا تابستان دوز واکسن کافی وجود داشته باشد و تعداد کافی از جمعیت، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ایمن‌سازی شوند.

* تولید چگونه پیش می رود و چه مشکلاتی وجود داشته است؟

ما در ابتدای ماه نوامبر اعلام کردیم که نمی‌توانیم به هدف اصلی خود یعنی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن برای امسال برسیم. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. از جمله اینکه مطالعات بالینی تازه به پایان رسیده است. اما همچنین به این دلیل که ما از نظر کیفیت مواد اولیه مشکل داشتیم و اینها باید حل می‌شد. تولید طبق برنامه پیش‌بینی شده ادامه می‌یابد و ما برای تولید و تحویل ۱،۳میلیارد واکسن از قبل برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امسال می‌توانیم ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کنیم.


اوزلم تورچی و اوغور شاهین

* حمل و نقل این واکسن یک چالش بزرگ است. انتقال چنین مقادیر زیادی واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد بسیار دشوار است. آیا در آینده راحت تر خواهد بود؟

واکسن فعلی ما در منفی ۷۰ درجه قابل نقل و انتقال است و سپس می‌توان آن را در دو تا هشت درجه به مدت پنج روز ذخیره کرد. یعنی تدارکات کار آسانی نیستند، اما می‌توانند عملی شوند. اکنون در حال تولید نسل دوم واکسن هستیم که بسیار پایدارتر خواهد بود و حتی ممکن است در دمای اتاق نیز منتقل شود. با این وجود تا اواسط سال آینده در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل است که باید تا آن زمان محدودیت‌های خاصی در تدارکات داشته باشیم.

* آیا خودتان را با واکسن خودتان واکسینه کرده‌اید؟

نه. هنوز نه. ما هنوز تائیدیه‌ای برای آلمان نداریم. اما به محض دریافت آن، مطمئنا می‌خواهم این کار را انجام دهم. البته ما همچنین به دستورالعمل‌هایی پایبند هستیم که تعیین می‌کند در ابتدا واکسن برای کدام گروه از افراد در نظر گرفته شده است و ما هم از این امر مستثنی نیستیم. اگر ما امکان واکسیناسیون کارمندان‌مان را داشته باشیم زیرا آنها وظایف مهمی را انجام می‌دهند، مطمئناً خیلی سریع و با کمال میل این کار را می‌کنیم.

* واکسیناسیون دقیقاً از چه چیزی ممانعت می‌کند؟ از ابتلا به نوع شدید بیماری یا از انتقال آن؟

واکسن ما بر اساس آزمایش‌ها ۹۵ موثر است. واکسیناسیون ۹۵ درصد احتمال پیشگیری از بیماری را دارد. با این حال ما هنوز از داده‌های موجود نمی‌دانیم که آیا فقط از بیماری پیشگیری می‌شود یا اینکه از انتقال و ابتلا نیز پیشگیری می‌شود. برای این کار ظرف دو تا شش ماه آینده اطلاعات بیشتری جمع آوری خواهیم کرد.

* صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت کشورهای فقیر هم باید به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند. آیا واکسن خود را به کشورهای فقیر نیز می‌دهید؟

برای ما مهم است که واکسن‌مان را در سراسر جهان در دسترس قرار دهیم و برای این کار با سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کنیم، و در برنامه Covax که همان هدف را دارد نیز شرکت خواهیم کرد. ما در حال حاضر در حال گفت‌وگو با ۳۰ کشور هستیم که طبیعتا خود را با توانایی اقتصادی آنها منطبق می‌کنیم. من بسیار مطمئن هستم که می‌توانیم واکسن خود را تا سال ۲۰۲۱ در بسیاری از کشورها و مناطق فقیرتر در دسترس قرار دهیم.

* به غیر از واکسن کرونا، شما در Biontech چه پتانسیلی را می‌بینید؟

برای ما ، تحقیقات در مورد سرطان هنوز یک کانون مهم است. در چند ماه گذشته ما پروژه‌های تحقیقاتی خود را در زمینه سرطان با سرعت بالا ادامه نداده‌ایم ، اما با این وجود فشرده کار کرده‌ایم. با توجه به موفقیتی که برای واکسن‌های کرونا داشتیم کار در این حوزه را تقویت خواهیم کرد و هم اکنون پروژه‌هایی را در زمینه واکسن‌های آنفلوانزا، اچ آی وی و سل آغاز کرده ایم.

* چه زمانی می‌توانید دوباره استراحت کنید؟

تصور می‌کنم تا ماه مارس یا آوریل که اکثر کشورها تاییدیه لازم را دارند و روند تولید معمولی می‌شود، نمی‌توانیم استراحت کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024