دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.12.2020, 14:07


کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. آقای صمیمی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۹، کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند. آقای صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

کیوان صمیمی مجددا محاکمه و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد.
آقای صمیمی نهایتا مردادماه امسال طی احضاریه‌ای جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است. او پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شده بود. آقای صمیمی، در دوره بازداشت قبلی، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. وی نهایتا از بابت این بازداشت، صبح روز شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت و توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

***

اطلاعیه توقف موقت انتشار ماهنامه ایران فردا

به نام خدا
وقتی که شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی جزایی تهران در تاریخ ۱۹/۱۱/۸۸ رأی به رفع توقیف مجله ایران فردا داد چند ماه از آغاز جنبشی می‌گذشت که نتیجه آن فشارهای بسیار بر جوانان وطن دوست و در بند شدن ایشان و بسیاری از فعالان اصلاح طلب و ملی و مذهبی بود. همان ایام بود که مهندس سحابی صاحب امتیاز ایران فردا پس از سال‌ها مبارزه و مجاهدت مستمر و پرثمر با مشاهده ستمی که به‌نام دین بر جوانان فداکار و مؤمن و پاک‌آئین این مرز و بوم می‌رفت در نامه‌ای خطاب به دانشجویان خارج از کشور از خداوند خواسته بود: «ای تغییر دهنده قلب‌ها و فکرها، یا حال و روز ما را دگرگون کن یا مرگ مرا برسان».

دو سال پس از برآورده شدن پر معنای آرزوی او و درگذشت اندوهبارش در خرداد ۹۰ جمعبندی دوستان قدیم ایران فردا آن شد که این چراغ را دوباره با نیرویی تازه بیافروزیم و به همین خاطر درخواست مجوز انتشار مجدد آن داده شد و با نظر مساعد هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد مواجه شد و اولین شماره دوره جدید ایران فردا در خرداد ۹۳ همزمان با سالگرد درگذشت بنیان‌گذارش منتشر شد.

از همان ابتدای انتشار دوره جدید ایران فردا روزنامه کیهان در ستون معروف اخبار ویژه‌اش بر وزارت ارشاد تاخت که چرا به ایران فردا مجوز انتشار داده‌اید و چنین القا نمود که ایران فردا ارگان گروهک‌های معاند با انقلاب و در فکر تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب است و بی جهت حساسیتی در ضابطین قضایی ایجاد نمود که با ذره‌بین بدبینی خط به خط مطالب هر شماره ایران فردا را مرور کنند و شاهدی برای ادعای نادرست کیهان بیابند. نتیجه آن شد که بالاخره در سال ۹۴ شکایتی ۱۹ صفحه‌ای از ایران فردا به دادسرای فرهنگ و رسانه رسید که درابتدا منجر به صدور قرار منع تعقیب از سوی بازپرس شعبه مربوطه به دلیل ناکافی بودن شواهد جرم شد. لیکن با مخالفت دادستان با این قرار و رأی دادگاه بالاتر این شکایت به جریان افتاد و نهایتاً با رأی دادگاه مطبوعات و تأیید آن در دیوان عالی کشور اینجانب که نیابتاً مدیر مسئول ایران فردا هم بوده‌ام به دو سال محرومیت از مسئولیت‌های مطبوعاتی محکوم شدم و این رأی از تیر ماه سال جاری عملاً با ابلاغ هیئت نظارت برمطبوعات اجرا گردیده است.

از آن جایی که در غیاب مدیر مسئول قانوناً صاحب امتیاز عهده‌دار مسئولیت او است و اینک با این حکم صاحب امتیاز هم تا دو سال نمی‌تواند این مسؤولیت را بپذیرد لذا تا تعیین تکلیف مدیر مسئول جدید امکان انتشار مجله وجود ندارد. در حال حاضر در حال پیگیری از طریق هیئت محترم نظارت بر مطبوعات داخلی وزارت ارشاد می‌باشیم و البته امیدوار بودیم دوره توقف انتشار از یک یا حداکثر دو ماه بیشتر نگردد ولی به هر حال این دوره توقف طولانی‌تر گردیده است.

با این توضیحات امیدواریم خوانندگان عزیز عذر عدم انتشار ما را بپذیرند و امیدواریم این مشکل هرچه سریعتر بر طرف شده و ایران فردا دوباره به جمع دوست‌داران خود بازگردد.

با تشکر
حامد سحابی صاحب امتیاز
آذر ۹۹



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024