يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.07.2020, 20:18


هرمز حکمت (۲۰۲۰-۱۹۳۶)
درگذشت هرمز حکمت، در یازدهم تیرماه ۱۳۹۹ (اول ژوئیه ۲۰۲۰)، خویشاوندان و دوستان و همکاران او را در اندوهی بزرگ و سنگین فرو برد. حکمت انسانی فرهیخته و محققی برجسته با دیدگاهی گسترده و توانایی ذهنی بسیار بود و در دوستی و یگانگی کم‌نظیر. بسیار نکته‌سنج و شوخ‌طبع بود و طنزی‌مسحور کننده داشت.

حکمت تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز کرد و با اخذ درجه دکترای علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا به پایان رساند. وی مدتی نیز در کالج ایثاکا در ایالت نیویورک و دانشگاه ملی و دانشگاه تهران علوم سیاسی تدریس کرده و چندی نیز معاونت دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی سازمان برنامه را برعهده داشت.

حکمت یکی از بنیان‌گذاران انجمن ایران پژوهی (Association for Iranian Studies) بود که در سال ۱۹۶۷ در دانشگاه ییل تاسیس شد و نشریه آن، مجله مطالعات ایرانی (Iranian Studies)، هم اکنون به پنجاه و سومین سال انتشار خود رسیده است.

در سال ۱۹۹۰، حکمت  به بنیاد مطالعات ایران در واشنگتن، که یکی از فعال‌ترین و پربارترین مؤسسات ایران‌شناسی در خارج از ایران به شمار می‌آمد، پیوست. وی با معلوماتی وسیع در زمینه‌های مختلف علوم اجتماعی و با تسلطی که در زبان‌های فارسی و انگلیسی داشت یکی از برجسته‌ترین ویراستاران ایران بود و در سال ۱۹۹۲ از طرف بنیاد مطالعات ایران به مدیریت فصلنامه معتبر ایران نامه، که نویسنده توانا و نام‌آور شاهرخ مسکوب سردبیری آن را برعهده داشت، برگزیده شد و سپس از سال ۱۹۹۵ سردبیری این فصلنامه را پذیرفت.

در طی ۱۵ سالی که حکمت این مسئولیت را بر عهده داشت، ایران‌نامه از نظر کیفیت و تنوع مطالب وارد دوران تازه‌ای گردید و به گفته زنده یاد دکتر احسان یارشاطر، که همواره کار حکمت را ارج می‌نهاد، در زمان سردبیری او،  ایران‌نامه به سطحی تحسین برانگیز ارتقاء یافته بود.

حکمت نمونه‌ای بود از پندار نیک، گفتار نیک، و کردار نیک.

یادش به خیر و روانش شاد باد.

تورج اتابکی، آذر اشرف، احمد اشرف، غلامرضا افخمی، مهناز افخمی، رابرت انگ، مهرزاد بروجردی، علی بنوعزیزی، مارینا بنوعزیزی، ناصر پاکدامن، سیروس تبریزچی، محمد توکلی طرقی، مریم جواهری، خشایار جواهریان، شهلا حائری، فرهاد خمسی، لادن خمسئ، ابوالقاسم سدهی، علی قیصری، مهرانگیز کار،  فرهاد کاظمی، مهشید نوشیروانی، وحید نوشیروانی، آفاق صانعی، پرویز صانعی، کیوان طبری، حسنعلی مهران، عباس میلانی، فرزانه میلانئ، آذر نفیسی.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024