يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.07.2020, 9:15


ایران امروز: شمار درخواست‌های توقف احکام اعدام سه تن از جوانان بازداشت‌شده در اعتراض‌های آبان ۹۸ با هشتگ «#اعدام_نکنید» در شبکه توییتر  به بیش از ۳ میلیون در  کمتر از ۲۴ ساعت گذشته رسید. چهره‌های مشهوری مانند اصغر فرهادی نیز همراه با مردم خواستار توقف اعدام معترضان آبان شدند.

فراخوان درخواست توقف احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوان  در اعتراض‌های آبان ۹۸ از سوی فعالان مدنی و سیاسی در شبکه توییتر با هشتگ «#اعدام_نکنید» شامگاه سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه به وقت تهران آغاز شد. این هشتگ چند ساعت بعد در شماری از کشورها از جمله ایران، آلمان و ترکیه به ترند تبدیل شد، ‌ساعاتی بعد این هشتگ با عبور از ۳ میلیون توییت به ترند جهانی تبدیل شد.

همزمان با توفان توییتری «#اعدام_نکنید»، ‌جریان اینترنت در ایران دچار اختلال شد. سازمان “نت‌بلاکس” که محدودیت‌های اینترنتی در سراسر دنیا را بررسی می‌کند، به اختلال در اتصال به اینترنت درایران از حوالی ساعت نه شامگاه سه‌شنبه خبر داده است. مرکز آی‌تی‌ایران نیز در حساب توییتری خود با انتشار نموداری از اختلال اینترنت در برخی از شهرها و اپراتورهای ایران خبر داده است.

برخی کاربران ایرانی نیز روز چهارشنبه خبر دادند هم‌زمان با داغ‌شدن هشتگ فارسی #اعدام_نکنید در شبکه‌های اجتماعی، از حوالی ساعت۲۱:۳۰ دیشب تا پاسی از نیمه‌شب دسترسی به اینترنت در ایران،  قطع یا به‌هم‌ریخته‌ شد.

با این‌حال فعالان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی،‌ صبح چهارشنبه ۲۵ تیرماه خبر دادند که شمار توییت‌های با هشتگ «#اعدام_نکنید» از ۴ میلیون فراتر رفته است.

چهره‌های مشهور ایرانی از جمله اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی، احسان کرمی، مجید صالحی، امیر آقایی، سجاد افشاریان و رضا دُرمیشیان از میان سینماگران و حسین ماهینی، هافبک تیم پرسپولیس تهران، از میان ورزشکاران هم این هشتگ را استفاده کردند.

حضور غیرایرانی‌ها در این کارزار چشمگیر است. رویا برومند از نهاد حقوق بشری بنیاد عبدالرحمن برومند در حساب توییتری خود با دعوت از غیرایرانیان در این کارزرار گفته حضور ایرانی‌ها در این کارزار چنان پررنگ بوده که به اختلال در شبکه اینترنت کشور منجر شده است. حساب توییتری فارسی وزارت خارجه آمریکا با انتشار تصویری از اعدام‌های صحرایی نیز از این کارزار حمایت کرده و گفته است چهل و یک سال اعدام کافی است. اعدام نکنید.

خبر تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی روز سه‌شنبه از سوی غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شد. او هم‌چنین گفت: «اینکه حکم اجرا شود یا نشود ممکن است در فرآیند قانونی دادرسی‌های فوق‌العاده یا اعمال ماده ۴۷۷ یا هر موجب قانونی تغییر کند. اما خبر تایید حکم صحت دارد.»

در عین‌حال وبسایت خبر «انصاف‌نیوز» صبج چهارشنبه ۲۵ تیرماه نوشت: «پیگیری‌های انصاف نیوز از منابع مطلع و موثق نشان از این دارد که قوه قضاییه هم در پی راهی حقوقی به منظور حل مشکل بوده و بدنبال اجرای حکم نیست، رفتن پرونده به اجرای احکام هم به‌گفته‌ی این منبع روالی اداری بوده و اجرای حکم اعدام نیست.»

سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق‌بشر هر دو در بیانیه‌های جداگانه خواستار لغو احکام اعدام این سه نفر شده‌اند. این دو نهاد حقوق بشری می‌گویند محاکمه این سه نفر ناعادلانه بوده و آنها با ضرب‌وجرح، شوک الکتریکی و آویزان شدن مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024