پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 13.06.2020, 8:46


غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته است غلامرضا منصوری که نامش در دادگاه پرونده فساد اکبر طبری ذکر شده، در رومانی توسط پلیس اینترپل بازداشت شده است. به گفته اسماعیلی به دلیل شرایط خاص بیماری کرونا امکان پرواز وجود ندارد و امکان بازگرداندن وی به ایران نیست. گفته شده منصوری به خواست ایران و توسط اینترپل دستگیر شده است.

شب گذشته ویدیویی از فردی که خود را برادرزاده قاضی منصوری معرفی می‌کرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن عنوان شده بود منصوری خود را در بخارست به سفارت ایران تسلیم کرده است اما به دلیل نامساعد بودن حالش به بیمارستان برده شده که در آن‌جا پلیس رومانی او را تحویل پلیس اینترپل داده است.

قاضی منصوری، متهم ردیف نهم پرونده فساد کلان در قوه قضاییه ایران است و به گفته نماینده دادستان، با دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه از کشور فرار کرده است. منصوری بازپرس یکی از شعبه‌های دادسرای فرهنگ و رسانه بود و سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی را در کارنامه خود دارد.

در روزهای گذشته گمان می‌رفت که قاضی فراری در آلمان اقامت دارد. روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «برخی منابع خبری داخل كشور، از حضور بازپرس متهم در كشور آلمان خبر دادند.» حتی شایع شد که علامرضا منصوری ممکن است در بیمارستان خصوصی پروفسور سمیعی در شهر هانوفر آلمان تحت درمان باشد، اما مدیر این بیمارستان در گفت‌وگو با روزنامه آلمان «دی‌ولت» بستری بودن قاضی فراری در این کلینیک را “فیک نیوز” خواند و تأکید کرده که نه در گذشته و نه حال، فردی به نام غلامرضا منصوری را پذیرش نکرده است. دی‌ولت در گزارش خود نامی از کلینیک و مدیر آن نبرده است.

دلیل پخش شایعه حضور احتمالی قاضی منصوری در آلمان به سابقه این موضوع و حضور  محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه ایران در کلینیک پروفسور سمیعی در  ژانویه سال ۲۰۱۸ بود.  حضور  شاهرودی در آلمان با اعتراض گسترده سازمان‌های حقوق‌بشری همراه شد که گذشته او و صدور احکام مرگ، از جمله برای اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال و قربانیان تجاوز جنسی را رسانه‌ای کردند. آن‌زمان دادستان کل آلمان  تحقیق در مورد این پرونده را آغاز کرد، اما شاهرودی پیش از تصمیم پلیس درباره بازداشت او، آلمان را ترک کرد.

انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال حضور  قاضی غلامرضا منصوری در آلمان همانند حضور شاهرودی با واکنش ایرانیان و نهادهای حقوق بشری مواجه شد. سازمان گزارشگران بدون مرز از جمله نهاد حقوق بشری بود  که اعلام کرد شکایتی علیه منصوری تسلیم دادستان فدرال آلمان کرده است.

در شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز از قاضی منصوری گفته شده بود که منصوری بر اساس قوانین کیفری بین‌المللی، مرتکب جنایاتی شده که دادستانی فدرال با اقدام سریع خود باید مانع از فرار او بشود. گزارشگران بدون مرز با اشاره به این که قاضی منصوری فقط در دو ماه بهمن و اسفند ۹۱ برای حدود بیست روزنامه‌نگار در ایران حکم زندان صادر کرد، تأکید کرده است: دادستان [آلمان] نباید بگذارد او از دست عدالت فرار کند.

دادستانی فدرال آلمان بعد از ظهر روز جمعه ۲۳ خرداد (۱۲ ژوئن) اعلام کرد که شکایتی را علیه غلامرضا منصوری دریافت کرده است. اما جزئیات بیشتری را در این باره ارائه نداد.

با این‌حال هیچ نهاد رسمی در آلمان حضور غلامرضا منصوری در این کشور را تایید نکرد. وزارت خارجه آلمان به روزنامه «دی‌ولت» گفته بود دفاتر دیپلماتیک آلمان برای او- غلامرضا منصوری- ویزا صادر نکردند و این وزار‌‌تخانه اطلاعی از محل اقامت او ندارد. سفارت ایران در برلین نیز حاضر به ارائه اطلاعاتی در مورد منصوری نشده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024