جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.06.2020, 8:56


بی بی سی

علی جلالیان، پدر زینب جلالیان به شبکه حقوق بشر کردستان گفت که او در زندان قرچک ورامین به ویروس کرونا مبتلا شده است.

پدر این زندانی سیاسی کرد گفت “شب سه‌شنبه ۱۳ خرداد زینب جلالیان به دلیل تنگی‌ نفس شدید به بهداری زندان منتقل شده و پس از معاینه و انجام آزمایش توسط پزشک بیماری او کووید-۱۹ تشخیص داده شده است”.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، متولد ۱۳۶۱ است و از آذر سال ۸۶ در زندان به سر می‌برد، او سنگین‌ترین حکم (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن در ایران دارد.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، زینب جلالیان تماس تلفنی خود با خانواده گفته است که همراه با چند زندانی دیگر مبتلا به ویروس کرونا در اتاقی جدا در بخش قرنطینه زندان قرچگ نگهداری می‌شود و همچنان تب شدید و تنگی نفس دارد.

بنابر این گزارش، پزشک بهداری زندان قرچک به زینب جلالیان گفته است که ویروس ریه‌اش را درگیر کرده است و آنها درصدد کنترل عفونت ریه از طریق دارو هستند.

خانم جلالیان بهار امسال در حالی از زندان خوی به زندان قرچک منتقل شده بود که بر اساس قوانین ایران، سازمان زندان‌ها موظف به انتقال زندانیان به نزدیک‌ترین زندان به محل سکونت خانواده آنها است.

تا کنون زندانیان و نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر درباره کمبود امکانات بهداشتی و تراکم جمعیت در زندان قرچک ورامین هشدار داده بودند.

خانم جلالیان پیش از ابتلا به کرونا، از بیماری‌های دیگری هم رنج می‌برد و به همین خاطر سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری بارها خواستار آزادی او شده‌اند.

خانم جلالیان بیش از ۱۳ سال است بدون مرخصی زندانی است و خانواده‌اش می‌گویند که پی گیری‌های آنها برای مرخصی فرزندشان تاکنون بی‌نتیجه بوده است. او به بیماری “ناخنک چشم” مبتلا است که نیاز به درمان و رسیدگی دارد.

عدم موافقت با مرخصی زینب جلالیان در حالی صورت می‌گیرد که قوه قضاییه ایران اعلام کرده بود برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا به بیش از ۷۰ هزار نفر از زندانیان در سراسر ایران مرخصی داده است.

خانم جلالیان سال ۸۸ به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه با عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده بود؛ حکمی که با یک درجه تخفیف و به گفته وکیلش، با عفو رهبری تبدیل به حبس ابد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024