پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.04.2020, 9:09


دویچه وله فارسی

صندوق بین‌المللی پول نسبت به امکان بروز “ناآرامی‌های اجتماعی و اعتراضات جدید” در جهان به دلیل رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هشدار داد. این سازمان از افزایش فقر و بیکاری در کشورهای گوناگون جهان ابراز نگرانی کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۷ فروردین (۱۵ آوریل) منتشر شد در مورد ناآرامی‌های اجتماعی در پی همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه صندوق بین‌المللی پول ابراز نگرانی کرده است که اگر اقدامات دولت‌ها برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از بیماری کووید۱۹ ناکافی باشد، امکان بروز “اعتراضات جدید” در برخی از کشورها وجود دارد.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که اگر کمک‌های دولتی کشورهای بحران زده به طور ناعادلانه به نفع شرکت‌های بزرگ و نه برای عموم مردم تقسیم شود، این امر می‌تواند باعث بروز ناآرامی‌های اجتماعی جدیدی شود.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که این خطر به ویژه در کشورهایی که پیش از این نیز با “فساد گسترده” و “عدم شفافیت” در امور دولتی روبرو بوده‌اند و اقدامات دولتی و خدمات عمومی ضعیف داشته‌اند بیشتر مشهود خواهد بود.

در این گزارش به ناآرامی‌های اجتماعی سالهای اخیر که ناشی از نارضایتی نسبت به سیاست اقتصادی کشورهای گوناگون است ، به عنوان نمونه در اکوادور، شیلی، ‌هائیتی، ایران و جنبش “جلیقه زردها” در فرانسه اشاره شده است.

بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در حال حاضر نیز تنش‌هایی را در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی ایجاد کرده است. روز سه شنبه در کیپ تاون، دومین شهر پر جمعیت آفریقای جنوبی، نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات ساکنان مناطق فقیرنشین که به دلیل کمبود مواد غذایی به خیابان‌ها آمده بودند از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

دولت‌های گوناگون در سراسر جهان مبالغ هنگفتی را برای کاهش تأثیرات اقتصادی و اجتماعی گسترش ویروس اختصاص داده‌اند. به گزارش صندوق بین‌المللی از این مبلغ حدود ۳.۳ تریلیون دلار (معادل حدود ۳ تریلیون یورو) برای هزینه‌های اضافی دولت‌ها، حدود ۱.۸ تریلیون دلار برای پرداخت وام و تزریق سرمایه و مبلغ ۲.۷ تریلیون دلار برای ضمانت‌های دولتی در نظر گرفته شده است.


***

کرونا؛ گرسنگان جهان دوبرابر شدند

همشهری آنلاین

چند ماه است که کرونا در جهان شیوع پیدا کرده و طی همین مدت در تولید و توزیع مواد غذایی به میزان قابل توجهی تاثیر گذاشته تا جایی که سخن از افزایش دوبرابری گرسنگان جهان است.

بلومبرگ که این خبر را منتشر کرده، می‌افزاید: تعداد افرادی که در جهان گرسنه‌تر می‌شوند فقط در چند ماه از شیوع کووید-۱۹ ممکن است دوبرابر شود؛ نگرانی‌ای که مقام‌های شرکت‌های اصلی تولیدکننده مواد غذایی در جهان را وادار کرده از رهبران جهان بخواهند برای تسهیل حمل‌ونقل محصولات غذایی و تجاری چاره‌ای بیندیشند.

گروهی از شرکت‌های اصلی تولید مواد غذایی، گروه‌های صنعتی و مقام‌های دانشگاهی درباره افزایش دوبرابری گرسنگی در جهان در آینده نزدیک و همزمان با نقش مخرب همه‌گیری کرونا در تامین موادغذایی و آسیب به درآمدها هشدار داده‌اند.

شمار افرادی که از گرسنگی مزمن رنج می‌برند ممکن است هم‌زمان با خطرات ناشی از تامین غذا به دلیل شیوع ویروس از حدود ۸۰۰ میلیون نفر فراتر رود.

در نامه مقام‌های شرکت‌های چند ملیتی صنایع غذایی از جمله نستله سوئیس، یونیلیور شرکت چند ملیتی بریتانیایی-هلندی، شرکت دانون مستقر در پاریس و شرکت صنایع غذایی آمریکایی و چندملیتی پپسی کو به رهبران جهان آمده است: حفظ جریان تجاری و قابل پیش‌بینی بودن آن هیچ‌گاه به‌اندازه برهه کنونی مهم نخواهد بود.

در این نامه همچنین برای جلوگیری از بروز بحران انسانی در جهان، تضمین دسترسی به مواد غذایی و غذاهای ارزان درخواست شده است. مقام‌های این شرکت‌ها همچنین خواسته‌اند تا صادرکنندگان اصلی مواد غذایی، در تامین کامل بازارهای بین المللی شفاف عمل کنند.

از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این نامه، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، سرمایه‌گذاری در تولیدات محلی و رسیدگی به وضعیت کشاورزان و کارگران بخش صنایع غذایی به عنوان یک بخش اساسی است.

بانک جهانی در گزارشی هشدار داده، شیوع ویروس کرونا می‌تواند بحران شدیدی را در امنیت غذا در آفریقا ایجاد کند. تولیدات کشاورزی در ضروتی که محدودیت‌های تجاری رفع نشوند ممکن است کاهش هفت درصدی داشته باشند و واردات غذا ممکن است دستکم ۱۳ درصد در صورت هزینه‌های بالای حمله‌ونقل و کاهش تقاضا کاهش یابد.

سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که کشورها باید برای جلوگیری از سیاست موسوم به «همسایه‌ات را فقیر کن» که یک دهه پیش و همزمان با بروز بحران قیمت جهانی غذا رخ داد، با یکدیگر همکاری کنند.

با وجود فراوانی تولید، اختلال در حمل‌ونقل و نیروی کار در بسیاری از مناطق جهان بر امنیت غذا تاثیر گذاسته است و بهای برخی مواد غذایی اصلی مانند گندم و برنج را افزایش داده است.

این وضعیت در کنار از دست دادن شغل به دلیل شیوع ویروس، سبب کاهش درآمدها شده و همه این مسائل دولت‌ها را تحت فشار قرار داده است تا صادارت مواد غذایی مختلف را برای تامین نیاز داخل کاهش دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024