جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.03.2020, 12:13

مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت: آمارمان از کرونا واقعی نیست


معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

علیرضا رئیسی روز سه شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور ۸۳۵ نفر هستند که ۱۱ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.

رئیسی گفت: از ابتدا تاکنون بیش  از ۸ هزار و ۵۳۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای ۵ هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام شده و دو هزار و ۳۳۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جهشی ۸۰۰ نفره داشته است. اما معاون وزیر بهداشت درباره علت این سرعت‌گیری چیزی نگفت.

وزیر سابق بهداشت: آمارمان از کرونا واقعی نیست

مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت در دولت خاتمی و نایب رئیس کنونی مجلس این کشور درباره آمار کرونا گفت: «عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلا علامت ندارند که ما تست کنیم؛ ۹۵ نفر را پیدا می‌کنیم و دو نفر می‌میرند، بعد هم می‌گوییم از ۱۰۰ نفر اینقدر نفر آدم مرده، درحالیکه از ۱۰۰ نفر نیست؛ شاید از ۱۰ هزار دو درصدش مرده باشد. اینکه اینقدر می‌میرند و اینها می‌گویند ما این تعداد را پیدا کردیم، نباید این تعداد باشد و آمار بهم نمی‌خواند. بعضی از اینها علامت ندارند یا یک سرماخوردگی است و نمی‌آیند و یا تست نمی‌کنیم و متوجه نمی‌شویم.»

به گزارش «انصاف نیوز»، نایب رئیس مجلس ایران درباره لزوم قرنطینه شهر قم افزود: «من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند. اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید. چون بالاخره این بیماری شوخی‌بردار نیست که ما اینگونه با آن برخورد می‌کنیم. مدام می‌گوییم که نترسید و ما می‌جنگیم! بنظر من باید کسی که گرفتار است قرنطینه شود، با کسانی که در ارتباط بوده قرنطینه شوند، تا دیگران را آلوده نکند.»

وی با بیان اینکه اگر کشور را ۱۵ روز تعطیل می‌کردند بهتر از این بود که الان کلا تعطیل شود، ادامه داد: «الان بیمارستان‌ها برای مریض‌ها جا ندارند، روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد. اقتصاد و همه‌چیز مملکت را هم بنظر من بهم خواهد ریخت؛ مگر اینکه به صورت جدی و نظامی با آن برخورد کنند، شوخی بردار نیست. بحث ویروس و بیماری‌های واگیر شوخی بردار نیست؛ ما متاسفانه با آن جدی برخورد نکردیم.»

پزشکیان درباره شرایط و امکانات درمانی ایران نیز اظهار داشت: «الان کادر پزشکی دارند فداکاری می‌کنند واقعا، در ریسکی قرار گرفتند که گناهش با اینها نبوده و بخاطر عدم سیاستگذاری صحیح الان اینها افتاده‌اند در خطر و مجبورند با هرکسی که این ویروس را دارد بنشینند کنار هم و درمان‌شان کنند. آنقدر هم امکانات نیست و چون نیست ممکن است پزشک یا پرستاری به بیماری بخواهد کمک کند و جان خودش را به خطر بیندازد؛ گناه اینها به گردن کیست؟ اوضاعی درست کردیم! وقتی غیرعلمی برخورد کنیم اوضاع همین است که می‌بینیم.»

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، «تاخیر در شروع اقدامات پیشگیرانه» را یکی از اشتباهات مسئولان کشور دانست.

وی گفت: «اگر شهر قم قرنطینه می‌شد، این بیماری به این اندازه فراگیر نمی‌شد، چرا که در بسیاری از استان‌ها و حتی برخی کشورهای همسایه این ویروس از قم منتقل شد.»

بی‌مقدار از دیگر اشتباهات ایران در مقابله با این ویروس را نیز ادامه پرواز هواپیما میان ایران و چین با وجود شیوع کرونا در چین دانست و افزود که ایران «اقدامات پیشگیرانه و کنترلی» را «خیلی دیر» شروع کرد.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه در مراسم روز درختکاری درباره شیوع بیماری کرونا در این کشور گفت: البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاه‌ها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند.

خامنه‌ای ادامه داد: مسئولان ما از روز اول با صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند.

درگذشت مشاور رییس قوه قضاییه بر اثر بیماری کرونا

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود احمد تویسرکانی سابقه بیماری داشته و در بیمارستان بقیة‌الله بستری بوده و شب گذشته فوت شده است.

وی در زمان ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، رییس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود. پس از انتصاب خداییان به عنوان رییس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تویسرکانی به عنوان مشاور سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه منصوب شد.

یک منبع آگاه در سازمان ثبت اسناد و املاک ایران در گفتگو با خبرگزاری «آنا» علت فوت تویسرکانی را ابتلا به بیماری کرونا اعلام کرد.

ابتلای ۲۳ نماینده مجلس

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون نتیجه آزمایش کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مجلس مثبت بوده است. وی به نام این نمایندگان اشاره‌ای نکرده است. پیش از این اعلام شده بود که نتیجه آزمایش پنج نماینده مجلس مثبت بوده است.

آن‌ طور که باشگاه خبرنگاران جوان روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، گزارش کرد، این نماینده گفته ابتلای این تعداد از نمایندگان به ویروس کرونا با توجه به «ارتباط تنگاتنگ» آنها با مردم طبیعی است. به گفته مصری، نمایندگان به همین دلیل «ناقل ویروس‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور هستند که ممکن است ویروس جدیدی خلق شود.»

وی در ادامه به همکاران خود و نیز منتخبان مجلس یازدهم توصیه کرد که «فعلاً ارتباط خود را با مردم قطع کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به صراحت گفته است: «ملاقات‌های مردمی با نمایندگان موقتاً لغو است و ما از نمایندگان و منتخبان تقاضا می‌کنیم که در ایام نوروز با مردم ارتباطی نداشته باشند.»

رئیس اورژانس کشور هم به کرونا مبتلا شد

در این میان روابط عمومی اورژانس کشور نیز اطلاع داد پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور نیز  به ویروس کرونا مبتلا شده است.

روابط عمومی اورژانس  در ادامه اعلام کرد «حال دکتر پیرحسین کولیوند خوب است و جای هیچ نگرانی نیست و در حال حاضر تحت درمان می باشند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024