شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.01.2020, 10:17


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تهدیدهای ایران علیه ارتش و شهروندانش به دنبال کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس این کشور با انتشار پیامی در توئیتر خود نوشت که در صورت حمله ایران ۵۲ موضع متعلق به آن را در تیررس داریم.

در متن پیام توئیتری ترامپ آمده است:

«ایران جسورانه درباره هدف گرفتن برخی از عناصر آمریکایی به دلیل پاکسازی یکی از تروریست‌هایی که علاوه بر کشتن صدها معترض ایرانی و شمار بسیار دیگر یک آمریکایی را کشته و تعداد زیادی را زخمی کرده‌ است، صحبت می‌کند. (سلیمانی) درحال حمله به سفارت ما بوده و در تدارک حملات دیگر به سایر نقاط بود. ایران سال هاست که چیزی جز دردسر نبوده است. این یک هشدار است: اگر ایران به آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا حمله کند، ۵۲ موضع ایران (به نشانه ۵۲ آمریکایی که سال‌ها پیش ایران گروگان گرفت) را در نظر گرفته‌ایم. این نقاط دارای ارزش و اهمیت بالایی برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند. به این اهداف و خود ایران، سریعا و به شدت حمله خواهد شد. آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!»

پس از کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همراهانش در یک حمله پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد، رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای و شمار دیگری از مقام‌های ارشد ایران تهدید کردند که “انتقام سختی” در انتظار آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ می‌گوید برخی هدف‌های در نظر گرفته شده در سطح بالایی قرار دارند و برای ایران و فرهنگ ایران بسیار مهم هستند. او با بیان این که این اهداف و خود ایران ضربه‌ای “بسیار سخت و بسیار سریع” خواهند خود هشدار داد: «ایالات متحده آمریکا خواستار تهدیدهای بیشتر نیست!»

روایت‌های متناقض از محتوای پیام آمریکا

آمریکا پس از حادثه بامداد جمعه از چند طریق، از جمله توسط سفارت سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع ایالات متحده پیام‌هایی برای جمهوری اسلامی ارسال کرد که در مورد محتوای آنها خبرهای ضد و نقیضی منتشر شده است.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران شامگاه جمعه در یک گف‌وگوی تلویزیونی با تاکید بر این که “انتقام سخت” حتما انجام خواهد شد ادعا کرد: «هرچند [آمریکا] از همین امروز صبح به روش دیپلماسی و ... متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرد، متناسب با کاری که ما کردیم، انتقام بگیرید؛ در حالی که آن‌ها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.»

همزمان با این ادعا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که پیام آمریکا از طریق سفارت سوئیس را تحویل گرفته بود در یک برنامه تلویزیونی این پیام را، آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش کرده، “گستاخانه” خوانده است.

بنابر این گزارش ظریف در این برنامه گفت: «سوئیسی‌ها به عنوان حافظ منافع مطالبی را منعکس می‌کنند، یک پیام بسیار نابخردانه‌ای را از آمریکایی‌ها آوردند و جواب قاطعی را دریافت کردند.» با توجه به پیام‌های توئیتری روز یک‌شنبه دونالد ترامپ می‌توان احتمال داد که پیام از طریق سفارت سوئیس نیز مضمونی در همین حدود داشته باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024