يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.01.2020, 3:48

پنتاگون: حمله منجر به کشتن قاسم سلیمانی با فرمان ترامپ بود


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در جریان یک حمله هوایی به کاروان خودرو حامل او در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شده است. در این حمله تنی چند از فرماندهان حشدالشعبی مانند ابومهدی مهندس نیز کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران صبح جمعه با صدور اطلاعیه‌ای خبرهای مربوط به کشته شدن سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را تایید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»

در ادامه اطلاعیه سپاه آمده است در این حمله چند تن از همراهان وی و نیز  فرماندهان و رزمندگان حشد العبی عراق کشته شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز نوشت «در حمله بالگردهای آمریکایی به یک خودرو در بغداد» قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس کشته شدند.

پیشتر تلویزیون دولتی عراق گزارش داده که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران اسلامی و ابومهدی مهندس، معاون رئیس حشدالشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله در حمله هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

بنابر گزارش‌ها بامداد جمعه سوم ژانویه / ۱۳ دی سه راکت به محوطه پشتی فرودگاه بغداد، در نزدیکی مرکز مبارزه با تروریسم ارتش آمریکا اصابت کرد. علاوه بر سلیمانی و مهندس، شش تن دیگر از جمله راننده غیرنظامی یک خودروی مجاور محل حادثه کشته شده‌اند.

شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» به نقل از گزارش‌های متعددی که بامداد جمعه منتشر شد، اعلام کرد که روز جمعه دست کم سه فروند راکت به سوی فرودگاه بین المللی بغداد شلیک شد که در نتیجه حداقل هفت تن کشته شدند.


پنتاگون: حمله منجر به کشتن قاسم سلیمانی با فرمان ترامپ بود

وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله‌ای که بامداد جمعه به کشتن قاسم سلیمانی در عراق منجر شد، به فرمان دونالد ترامپ رئيس جمهوری ایالات متحده آمریکا بود.

در بیانیه پنتاگون تاکید شد که قاسم سلیمانی قصد کشتن مقام‌های آمریکایی را داشت.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «نیروهای نظامی ایالات متحده با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران - سازمانی که توسط ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین شده است - به فرمان رئیس جمهوری، یک اقدام قاطع پدافندی را برای محافظت از پرسنل ایالات متحده انجام دادند.»

پنتاگون افزود: «سرلشکر سلیمانی به طور فعال مشغول طرح‌ریزی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود. او و نیروی قدس مسئول کشته شدن صدها تن از نظامیان آمریکایی و ائتلاف، و زخمی شدن هزاران تن دیگر بوده‌اند. او طی چند ماه گذشته حملاتی را به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در عراق - از جمله حمله مورخه ۲۷ دسامبر -سازماندهی کرد که این حملات به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی و عراقی انجامید. سرلشکر سلیمانی همچنین حمله به سفارت آمریکا در بغداد که این هفته روی داد را تایید کرده بود.»

در پایان این بیانیه آمده است: «هدف از این حمله جلوگیری از حملات آینده ایران بود. ایالات متحده همچنان هرگونه اقدام لازم برای محافظت از شهروندانش را انجام خواهد داد.»

پیش از این، یک مقام ارشد پنتاگون در گفتگو با نیوزویک تایید کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، و ابومهدی المهندس،‌ معاون فرمانده حشد الشعبی، کشته شده‌اند و نتایج آزمایش دی‌ان‌اِی «به احتمال زیاد» مشخص خواهد کرد که این دو نفر هدف قرار گرفته‌اند.

روز گذشته مقام‌های پنتاگون اعلام کرده بودند نشانه‌هایی در دست است که گروه‌های تحت “حمایت و هدایت” ایران از جمله کتائب حزب‌الله، در تدارک حمله‌های جدید علیه منافع آمریکا هستند. پنتاگون هشدار داده بود که حمله کنندگان مطمئناً پشیمان می‌شوند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دیروز به خبرنگاران گفت که ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند گروه کتائب حزب الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی ‌ایران است، حمله‌های بیشتری علیه تاسیسات و منافع آمریکا انجام دهد.

به گفته اسپر، نشانه‌هایی در دست وزارت دفاع آمریکاست که وجود “رفتارهای تحریک‌آمیز از ماه‌های گذشته” را تایید می‌کند و بر همین اساس پنتاگون معتقد است حمله‌هایی در راه است.

امریکاییها نام عملیاتی را که قاسم سلیمانی در آن کشته شد، آذرخش کبود (بلو لایتنینگ) گذاشته‌اند. آذرخش کبود قبلا نام یک بازی رایانه‌ای بود که در آن باید ژنرال دریکو با حمله هوائی کشته می‌شد.


قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس

قاسم سلیمانی متولد ۱۳۳۵ بود. در طول جنگ ایران و عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. در سال ۱۳۷۶ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران شد. نیروی قدس در لبنان، عراق و سوریه و در سال‌های اخیر نیز در یمن نقش مهمی در جنگ‌های نیابتی حکومت جمهوری اسلامی بر عهده داشت.

قاسم سلیمانی در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل همکاری با نیروهای امنیتی سوریه در سرکوب مردم این کشور بود. او به دلیل نقش‌اش در کشتار مردم سوریه در فهرست تحریم  کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز قرار داشت.


تصویری که خبرگزاری فارس منتشر کرده و احتمالا مربوط به خودروی حامل قاسم سلیمانی بوده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی احتمالا نخستین مقام دولتی ایران باشد که به کشته‌شدن قاسم سلیمانی واکنش نشان داده است. او صبح جمعه و دقایقی پس از انتشار اطلاعیه سپاه در تایید کشته شدن سلیمانی در توئیتی نوشت: «ترامپ  با قمار خود، آمریکا را وارد خطیرترین شرایط منطقه‌ای کرده‌است. کسی که پا را از خطوط قرمز فراتر بگذارد باید آماده تحمل تبعاتش باشد.»


واکنش جواد ظریف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره کشته‌شدن قاسم سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد.

ظریف در این بیانیه کشته‌شدن قاسم سلیمانی را «ضایعه بزرگ» خوانده و آن را به علی خامنه‌ای تسلیت گفته است.

در ادامه بیانیه طریف گفته شده: «خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی،  بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024